Bangården i Älvsbyn har inte genomgått någon större sentida ombyggnad. Framför stationshuset finns sex spår i bredd med en plattform mellan spår 2 och 3. De två spår som utvidgade bangården vid godsmagasinet och lastkajen söder om stationshuset låg kvar så sent som 2008 och sliprar finns ännu kvar i marken där. Spår 1 närmast stationshuset är numera avelektrifierat. Det har huvudsignaler kvar vid bangårdsändarna men den södra av dessa har varit helt släckt i många år, signalerna nämns dock fortfarande i linjeboken.
Utöver spår 1 är spår 2–4 huvudspår med spår tre är normalhuvudspår och det spår som idag används av persontåg. Plattformsövergången framför stationshuset är obevakad och skyddet består av en enkel bom som med handkraft kan rullas fram och tillbaka. I södra bangårdsänden fungerar den gamla utfarten mot Piteå före banomläggningen 1995 numera som skyddsspår i förlängningen av spår 2. Sedan 1975 styrs Älvbyn av ett ställverk av modell 59 utan möjlighet till samtidig infart.
På bangårdens nordvästra sida breder numera Altuna industriområde ut sig. Älvsbyhus fabriksområde ligger nästan mitt emot stationshuset och har en kort spåranslutning från bangården, ett spår lämnar bangårdens yttersta spår med infart från norr och svänger över Ställverksvägen och in på fabriksområdet.