På linjen mellan Ragunda och Singsån finns stambanans sydligaste tunnel som går under namnen Kälåtunneln eller Lilltunneln. Det senare namnet kan lätt förstås då den inte bara är stambanans sydligaste tunnel utan dessutom den absolut kortaste, med blott 17 meters längd brukar den dessutom anses vara landets kortaste järnvägstunnel. Tunneln som stod klar till banans öppnande 1884 är mycket enkel med kortare skärningar på båda sidor och nära lodräta skärningar ovanför mynningarna utan någon form av betongpågjutningar. Bergtjockleken ovanför tunneltaket är något större än takhöjden inne i tunneln. Något skydd runt tunnelmynningarna uppe på berget finns inte.
Kälåtunneln är belägen bland de kurvor som vrider banan helt om från sydostlig till nordvästlig riktning i stigningen upp söderut från Ragunda. Banan går denna längre väg för att sprida höjdskillnaden och därmed minska lutningen och kan med en slinga söderut också söka stöd i den högre terrängen i söder. Här finns dock en liten bergknalle som hamnade i vägen för den tilltänkta linjesträckningen och som antagligen inte gick att undvika med tanke på de skarpa kurvor som redan var nödvändiga. Kullen har sin högsta punkt strax söder om järnvägen och norr om tunneln avtar höjden snabbt ner mot Kälåns och Dalsbäckens dalgångar.