Linjen mellan Håsjö och Singsån är 3,9 kilometer lång och här fortsätter medluten ner mot Indalsälven då banan tappar 24 höjdmeter på sträckan mellan driftplatserna och når 241 meter över havet i Singsån. Banan går i ostlig till ostnordostlig riktning på hela linjen och utfartskurvan från Håsjö vrider banan från förstnämnda till sistnämnda riktning fram mot den bevakade plankorsningen där landsvägen mot Håsjöbyn söder om järnvägen korsar densamma, här följer också den gamla landsvägssträckningen genom stationssamhället järnvägens norra sida. På södra sidan av banan finns vattendraget Singsåns utlopp ur Singsjön, en å som järnvägen träffar på flera gånger på väg ner mot Ragunda. Rälsbusshållplatsen Byvägen (Byg) låg vid den nu bevakade plankorsningen mellan åren 1937 och 1966.
En kort raklinje följer efter plankorsningen och järnvägen lämnar nu de bebyggda trakterna mellan Håsjöbyn och Håsjö stationssamhälle. Med två svaga kurvor med en mellanliggande 400 meter lång raklinje parallellförflyttas banan något söderut medan riktningen alltjämt är ostnordostlig. Härefter tar en 1300 meter lång raklinje vid samtidigt som banan går under en enklare gammal bro med bärverk av stål och brobana av trä. Bron ligger vid en mindre skärning och detta är platsen för den ena av de två broar som ursprungligen byggdes över järnvägen mellan Långsele och Bräcke. Efter en nära nog horisontell inledning på linjen börjar här vid bron ett kraftigare medlut på 10 promille i drygt två kilometer nästan ända fram till Singsån som står för större delen av höjdskillnaden på linjen. 15 kilometer och 130 höjdmeter återstår fram till bron över Indalsälven.
Omkring 300 meter före raklinjens östra ände nås linjens första bevakade plankorsning där en mindre enskild väg från byn Östansjö ett par kilometer söder om järnvägen ansluter till väg 323. Länsvägen blir sedan synlig på nära håll norr om banan när raklinjen övergår i en svag kurva som vrider banan mot ost och den sista raklinjen fram mot infarten till Singsån. I slutet av kurvan finns en obevakad plankorsning med en mindre väg fram till en gård på järnvägens södra sida.Den avslutande raklinjen är 800 meter lång och sträcker sig ända fram till järnvägens bro över Singsån och växeln i västra änden av driftplatsen med samma namn. Före Singsån korsas också den mindre Lövsjöbäcken varefter banan blir horisontell fram till infarten.