Den nordostligaste delen av nuvarande Bräcke kommun utgjorde mellan 1862 och 1952 Håsjö kommun med samma geografiska utsträckning som Håsjö socken. Sockennamnet kommer av byn Håsjö, nuvarande Håsjöbyn, som ligger mellan Singsjön och Lillsjön i Singsåns vattensystem. Bynamnet tros i sin tur komma från den senare sjön som antagligen har burit namnet Håsjön där förledet hå beskriver en säckformig utvidgning av ett vattendrag. På den större Singsjöns nordöstra sida ligger utöver Håsjöbyn även byarna Valla och By på var sin sida om Vallviken från vilken Singsån har sitt utlopp. Det finns vissa belägg för att det ska ha funnits en kyrka i bygden redan på 1200 talet. År 1684 uppfördes dock en liten träkyrka i Valla på Singsjöns norra strand som finns kvar än idag under namnet Håsjö gamla kyrka. Kyrkan som ligger väl synlig från järnvägen har en berömd klockstapel som också i exakt kopia kan beskådas på Skansen i Stockholm.
Järnvägen fram till Håsjö öppnades den 16 oktober 1883 som första etapp av stambanan norrut från Bräcke. Stationen var därmed ändstation i drygt ett år innan resterande korta sträcka fram till Ragunda öppnades i december 1884. Järnvägen drogs fram på Singsjöns norra strand och stationen placerades i Valla strax öster om kyrkan med bangården i öst-västlig riktning vid stranden. Ett stationshus av Edelsvärds Åshammar/Hällnäsmodell uppfördes på bangårdens norra sida, detta revs dock 1981. Utöver stationshuset har det vid bangården funnits magasinsbyggnader och en stor lastbrygga öster om stationshuset och ett mindre lokstall vid västra bangårdsänden. På södra sidan har det vid västra bangårdsänden funnits åtminstone två generationer vattentorn. Längre österut vid stranden även en banvaktstuga senare benämnd som hus 9. Av alla dessa byggnader finns inget kvar idag, teknikhuset i vit plåt som stod omedelbart öster om stationshuset tillsammans med en mindre träkur är idag den enda bebyggelsen omedelbart intill bangården.
Bangården i Håsjö har idag tre huvudspår med normalhuvudspåret i mitten samt ett stickspår på norra sidan. Stickspåret som idag har växelanslutning till det norra avvikande huvudspåret i öster var tidigare lastspåret alldeles intill lastbryggan och hade då växelanslutning även i västra änden. Stickspårets anslutningsväxel ligger i västra delen den svaga kurva som finns i bangårdens östra del. Stationshuset låg i bangårdens västra del och där har det utöver en stamplattform även funnits två mellanplattformar mellan bangårdens tre spår. Trots att alla plattformar idag är borta tycks den huvudsakliga bangårdsutformningen inte ha ändrats nämnvärt efter elektrifieringen 1939. Stationsområdets glansperiod är dock definitivt förbi och Håsjö är idag som vilken mötesplats som helst längs stambanan, möjligen ligger sjöutsikten över genomsnittet!