Driftplatsen Gastsjön ligger vid Gastsjöns södra strand och Övsjö driftplats ligger vid Övsjöns norra strand. Höjdskillnaden mellan sjöarna är 34 meter vilket överensstämmer väl med höjdskillnaden på den 5,3 kilometer långa linjen mellan driftplatserna. Öster om Gastsjön som ligger 327 meter över havet fortsätter utförskörningen ned från höjdpunkten vid Dockmyr. Järnvägen följer Gastsjöåns dalgång nedströms österut, först på åns södra sida men sedan korsar banan snart ån omkring en halv kilometer öster om dess utlopp ur Gastsjön.
Efter utfartskurvan från Gastsjön och en mycket kort motriktad kurva vid Gastsjöns strand går färden rakt österut. Den följs av en längre vänsterkurva vid sjöns östra ände fram mot banvaktsstugan Sjövik på bananas södra sida. Banan lämnar sjön och vrider åter till ostlig riktning fram mot linjens enda bevakade plankorsning där en större skogsbilväg korsar banan. Vid plankorsningen knappt 1,5 kilometer från driftplatsgränsen i Gastsjön låg rälsbusshållplatsen Basvägen (Bsvg) mellan åren 1949 och 1968, här finns också den enda bebyggelsen nära linjen. Lutningarna är små i västra delen av linjen då banan ligger nära Gastsjöns strand.
Öster om plankorsningen ökar lutningarna till uppåt 10 promilles medlut när linjen fortsätter med två raklinjer som mäter 350 respektive 500 meter med mellanliggande svag men längre kurva, Gastsjöån korsas i slutet av den första av dessa. En närmare 400 meter lång fortsatt relativt svag vänsterkurva leder därefter banan in i ett kurvigare parti. Här följer nämligen två motriktade kurvor med radier omkring 585 meter efter varandra när järngvägen går fram mellan kuperad terräng i norr och myrmarker kring Gastsjöån i söder. En svagare kurva avslutar kurvserien och följs genast av en obevakad plankorsning för en skogsbilväg. Den ligger samtidigt också i västra änden av den drygt kilometerlånga raklinje i svagt västsydvästlig riktning som avslutas först inne på bangården i Övsjö och därmed också bildar linjens ostligaste del.