Den nordostligaste byn i Nyhems socken närmast gränsen mot Hällesjö är Rammsjö, som utöver den bebyggelse som finns kring banvaktstugan med detta namn också består av bebyggelse längre österut norr om järnvägen utom synhåll från denna. Byn var bebodd före järnvägens ankomst och det hade därmed kunnat vara lämpligt att lägga den andra stationen norr om Bräcke här. På grund av lutningsförhållande fick stationen istället placeras i den något lägre terrängen längre västerut. Det gjorde att den hamnade på mark tillhörande Håvdsjö by vid Håvdsjön omkring en mil västerut. Namnet Dockmyr togs från Docksmyren söder om Docksmyrberget omedelbart söder om stationen, väster om stationen finns också Dockstjärnen överst i det vattensystem som järnvägen norrut sedan följer fram till Ansjön vid Kälarne.
Byn Dockmyr är alltså helt och hållet sprungen ur järnvägen och stationsbygget på platsen. Här uppfördes precis som vid övriga ursprungliga stationer på sträckan ett stationshus av Åshammar/Hällnäs-modellen på södra sidan av bangården som ligger i ungefär öst-västlig riktning. En liten by växte upp kring stationen, främst på södra sidan i Docksmyrbergets nordsluttning. Dockmyr blev en viktig station för transporter till och från bland annat Stugun vid Indalsälven närmare tre mil norrut, vägen dit nådde bangården vid dess västra ände men är idag omlagd och plankorsningen vid bangårdsänden slopad. Denna kommunikationsled med hästforor gjorde att godshanteringen vid stationen var livlig. Idag råder istället lugnet i en by som för en tynande tillvaro. Stationshuset revs 1963 och den sista magasinsbyggnaden vid lastkajen på södra sidan av bangården försvann så sent som 2008. Nu finns bara teknikhuset kvar intill stationshusets gamla plats. Det hyser ett ställverk 59 med samtidig infart (ESIK) driftsatt 2003.
Bangården i Dockmyr har tre spår med normalhuvudspåret i mitten, spårlayouten har inte förändrats speciellt mycket genom åren mer än att bangården har förlängts något i båda ändarna. Vid lastkajen och magasinet väster om stationshuset fanns också ett kort spår anslutet i båda ändar till det sydligaste av bangårdens huvudspår. Vid stationshuset fanns utöver stamplattformen också en smal plattform mellan det södra och det mellersta spåret på bangården. Omedelbart öster om dagens östra bangårdsände korsas den bäck som förbinder Dockstjärnen i väster med Rammsjön i öster och som omväxlande har kallats Dammtjärnbäcken och Docksbäcken. Västra delen av bangården ligger i den kurva där banan rundar Docksmyrberget och går från nordlig riktning vid infarten öster om Dockstjärnen till ostnordostlig mitt på bangården. Strax innanför norra driftplatsgränsen passerar väg 323 på bro över järnvägen och strax sydost om bron finns också den sydligaste av stambanans transformatorstationer.