Den sydligaste linjen längs Stambanan genom övre Norrland är 5,5 kilometer lång och sträcker sig från Norrländska tvärbanan omedelbart norr om Bräcke tätort till stor del rakt norrut mot mötesdriftplatsen Bodsjön vid sjön med samma namn. Gimån rinner från Revsundssjön in i Bodsjön från väster där avståndet från Revsundssjön endast är ett par kilometer. Järnvägen följer istället en bäck som från norra utkanten av Bräcke istället för att rinna söderut till Revsundssjön rinner rakt norrut genom en markerad dalgång de drygt fem kilometerna fram till Bodsjöns sydligaste vik. I öster reser sig på en stor del av sträckan liksom vid Bodsjön en brantare bergssluttning i rakt nord-sydlig rikning medan dalgångens västra sida inte är lika distinkt. Höjdskillnaden mellan bangårdarna i Bräcke och Bodsjön är 14 meter vilket överensstämmer väl med höjdkillnaden mellan Bodsjön och Revsundssjön, eftersom banan inte följer vattenflödet mellan sjöarna nås dock linjens högsta punkt strax norr om utfarten från Bräcke vilket gör att den totala höjdskillnaden på linjen blir ytterligare ett par meter.
Stambanans utfart norrut från Bräcke sker parallellt med banan mot Östersund i nordnordvästlig riktning. Efter utfarten vrider stambanan av mot nordost genom en omkring 800 meter lång kurva och lämnar därmed tvärbanan mot Östersund bakom sig. Mitt i kurvan strax efter att linjens högsta punkt har passerats finns en bro över järnvägen för väg E14. Banan fortsätter i nordostlig riktning genom ett flackare skogs- och myrlandskap efter att nu ha rundat en mindre höjd som löper ut från öster. När Långtjärnen dyker upp på banans östra sida är den dock framme vid den kraftigare sluttningen som präglar linjen och vrider nu genom två på varandra följande svaga kurvor till nordlig riktning parallellt med sluttningen på en drygt två kilometer lång raklinje. Från tjärnen rinner nu också Kvarnbäcken nära järnvägen, först en kort sträcka på östra sidan men sedan på den västra. Lutningarna ner från linjens högsta punkt är först måttliga men banan planar ut till horisontell vid bäckpassagen, därefter följer ett kilometerlångt medlut på 7 promille i raklinjens mellersta del.
Vid kilometer där banan åter planar ut till horisontell finns en detektoranläggning för varmgång/tjuvbroms och norr om den också en hjulskadedetektor. Från denna återstår en halv kilometer av raklinjen fram till den östra sidan av den för sitt namn ändå relativt stora Eldtjärnen där den södra försignalen till Bodsjön står. Den kurva som följer efter försignalen är linjens klart svagaste med en radie på över två kilometer, efter denna följer emellertid två skarpare kurvor där banan rundar högre terräng för att sedan återgå till den rakt sydliga riktningen, den annars så raka bergssluttningen buktar nämligen ut något västerut här i höjd med Eldtjärnbergets topp i öster. En södra av dessa två kurvor är linjens skarpaste men har ändå en radie på drygt 600 meter, i den norra kurvan finns infarten till Bodsjön. Vid kurvorna finns först ett kort svagt motlut och sedan ett något längre medlut varefter banan planar ut på bangården i Bodsjön endast någon meter lägre än vid Eldtjärnen.