Det första stationshuset i Bräcke hade två våningar och valmat sadeltak och liknade det som finns i Ragunda, Bräcke stationshus hade dock även lägre flygeldelar som sträckte sig både norrut och söderut från husets centrala del. Omedelbart söder om stationshuset uppfördes också ett stort järnvägshotell som till och med tycks ha varit något större än stationshuset. Redan 1910, bara drygt 30 år efter att järnvägen öppnades fram till Bräcke, byggdes ett helt nytt stationshus som den tredje stora byggnaden i rad söder om stationshuset och järnvägshotellet. Denna den nuvarande stationsbyggnaden är relativt lång och byggd i två plan, men övre våningen har endast fönster på gavlarna och i frontespiserna över väntsalen. Det gamla stationshuset användes under 1920- och 1930-talen som postkontor. Det stora järnvägshotellet överlevde det första stationshuset och fanns kvar ända till 1973 då rivningen till slut lämnade nuvarande stationshus ensamt kvar i den tidigare så ståtliga byggnadsraden. På de gamla byggnadernas platser finns idag bland annat en parkeringsplats och ett gatukök.
Stationshuset inrymmer idag förutom väntsalen en apoteksbutik med ingång från gatusidan. Stationshuset har under många år tyvärr varit hårt utsatt för skadegörelse som utöver klotter har gått så långt som till bränder i väntsalen. Detta har lett till att väntsalen tidvis har varit stängd vilket för resenärer vid denna för väder och framförallt vind dåligt skyddade station har blivit en oangenäm upplevelse. Stationshuset såldes till ett privat fastighetsbolag i slutet av 2009 och har sedan dess genomgått viss renovering, mest tydligt i form av en ny mossgrön fasadfärg som sägs ligga närmare husets ursprungliga än den tidigare. Även det uthus som finns strax söder om stationshuset har fått denna yttre uppfräschning. Nuvarande teknikhus ligger ytterligare något längre söderut ungefär där det gamla vattentornet i klassisk tegelmodell stod fram till 1970-talet.