Bangården ligger till största delen i nära nordsydlig riktning men i södra delen vrider den av mot sydost. Bangården har idag tre huvudspår varav normalhuvudspåren och plattformsspåren 2 och 3 sträcker sig mellan de två enkelspårsinfarterna i norr fram till dubbelspårsutfarten söderut. Utöver dessa finns ett avvikande huvudspår på bangårdens västra sida från vilket ett sidospår utgår med en växel omedelbart söder om lokstallets gamla plats, spåret sträcker sig sedan söderut utan någon annan anslutning till driftplatsens huvudspår och går fram till den industribyggnad som järnvägen passerar tätt intill mellan södra bangårdsänden och utfarten söderut. Detta var tidigare en trähusfabrik men här finns idag en mindre förpackningsindustri. Norr om denna på bangårdens västra sida vid kurvan i dess södra del har det tidigare också funnits ett sågverk men av detta syns inte mycket idag, det område som användes som virkesupplag och som troligen är utfyllt i Revsundssjön ligger idag öde. Mitt på bangården ligger sjön som närmast genom den vik som idag används som båthamn, detta ger god utsikt över sjön från stationen. Sjösidan kan idag nås via den gång- och cykeltunnel som finns under bangården strax norr om stationshuset.
Över bangården sträcker sig långa kontaktledningsbryggor som vittnar om en storhetstid då bangården hade betydligt fler spår. På 1930-talet fanns sju spår i bredd vid stationshuset och redan då fanns mellanplattformen mellan spår 2 och 3, även om den senare har förlängts framför allt söderut. Närmast stationshuset fanns dessutom spår 1, även det ett plattformsspår. Både söder och norr om stationshuset låg ännu ett sidospår öster om spår 1, vid spåret söder om stationshuset fanns bland annat ett vattentorn medan spåret i norr låg närmast de magasinsbyggnader och den lastkaj som ännu finns kvar där. På mellanplattformens västra sida fanns ytterligare två spår utöver de tre som ligger kvar idag. De rivna spåren var dock relativt korta och i kurvan i söder var spårantalet lika som idag, allt detta syns tydligt på ktl-bryggornas olika längder. Det fanns också ett spår som gick väster om lokstallet, det anslöt i till övriga bangården södra änden av delen där den var som bredast. Bräcke driftplats styrs idag ett ställverk 59 från 1990 men hade fram till 1977 ett el-med-el-ställverk från 1939.