Linjen Lidlund–Jörn är 7 kilometer lång och består av en blocksträcka. På den stiger banan ytterligare lika mycket som från Skellefteälven till Lidlund, ytterligare omkring 30 meter. Direkt norra bangårdsänden i Lidlund börjar linjeomläggningen vid Skidträskån där den gamla banan låg i ostligare läge. Den nya banan består i stället av två långa kurvor med radie 2000 meter på de 700 första meterna av linjen, Skidträskån korsas i den södra av dessa kurvor. Väl tillbaka på den gamla linjesträckningen vrider banan upp mot nordost i ett skogs- och myrlandskap fortsatt utan omedelbar närhet till allmän väg. En skogsbilväg finns dock snart på banans västra sida som följer banan fram till lansvägen söder om Jörn.
Två vänsterkurvor vrider banan mot en längre raklinje i nordnordvästlig riktning där skogsbilvägen alltjämt följer banans västra sida. Den korsar banan i en obevakad plankorsning strax norr om raklinjens mitt varefter landsvägen ansluter på östra sidan. Korsningen ligger på ett backkrön som följs av ett kortare kraftigare medlut. Detta och ett något längre söderut är de enda medluten på nordgång på den här linjen, medan lutningarna på linjen i övrigt är ganska måttliga. I raklinjens norra ände återfinns järnvägskilometer 1000 där banan fortsatt följer landsvägen fram mot Jörn. Det återstår här också bara en svag högerkurva och en kortare raklinje innan vi når infarten till denna lite större driftplats.