Linjen Lidlund–Jörn är 7 kilometer lång och består av en blocksträcka. På den stiger banan ytterligare lika mycket som från Skellefteälven till Lidlund, ytterligare omkring 30 meter. Direkt norra bangårdsänden i Lidlund börjar linjeomläggningen vid Skidträskån där den gamla banan låg i ostligare läge. Den nya banan består i stället av två långa kurvor med radie 2000 meter på de 700 första meterna av linjen, Skidträskån korsas i den södra av dessa kurvor. Väl tillbaka på den gamla linjesträckningen vrider banan upp mot nordost i ett skogs- och myrlandskap fortsatt utan omedelbar närhet till allmän väg. En skogsbilväg finns dock snart på banans västra sida som följer banan fram till lansvägen söder om Jörn.
Två vänsterkurvor vrider banan mot en längre raklinje i nordnordvästlig riktning där skogsbilvägen alltjämt följer banans västra sida. Den korsar banan i en obevakad plankorsning strax norr om raklinjens mitt varefter landsvägen ansluter på östra sidan. Korsningen ligger på ett backkrön som följs av ett kortare kraftigare medlut. Detta och ett något längre söderut är de enda medluten på nordgång på den här linjen, medan lutningarna på linjen i övrigt är ganska måttliga. I raklinjens norra ände återfinns järnvägskilometer 1000 där banan fortsatt följer landsvägen fram mot Jörn. Det återstår här också bara en svag högerkurva och en kortare raklinje innan vi når infarten till denna lite större driftplats.
Bilder och filmer (37)

Vy söderut mot Lidlund i den norra av de två långa men svaga kurvor som utgör den nya sträckningen av linjens södra del.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut i samma kurva.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra delen av nysträckningen kommer banan upp ur skärningen, den gamla banan gick intill de högre träden i bakgrunden till höger.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Försignalen till Lidlund i den norra av de två kurvorna.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När kurvan är slut kommer banan in i den gamla sträckningen och gamla kontaktledningsstolpar tar över ledningsupphängningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla banvallen dyker upp på banans östra sida där en trumma grävts bort.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla banvallen ansluter på höger sida.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut där den gamla banvallen viker av österut i bildens västra del.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tillåtna hastigheten sänks från 160 till 120 km/h på den ursprungliga linjesträckningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På väg söderut höjs den största tillåtna hastigheten till 160 km/h på nysträckningarna till Lidlund och vidare söderut ner till Skellefteälven.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Teknikkuren vid detektorn för varmgång och tjuvbroms drygt en kilometer norr om linjeomläggningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Detektorn för hjulskada sedd från teknikhuset med raklinjen söderut i bakgrunden.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Varmgångs- och tjuvbromsdetektorn, vy norrut.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter ett par vänsterkurvor följer en längre raklinje norrut, skogsbilvägen från detektoranläggningen följer banans västra sida.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen mitt på raklinjen sedd från öster.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägen sedd söderut från den obevakade plankorsningen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plankorsningen, som enligt lutningstavlan ligger vid ett krön.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norr om plankorsningen ansluter landsvägen mellan Petiknäs och Jörn på banans östra sida, här skymtar också kilometertavla 1000.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kurvan norr om kilometer 1000 sedd från norr.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sista biten fram till infartssignalen följer en ägoväg järnvägens västra sida.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Passagen över Lidlundsbäcken omedelbart norr om norra stationsgränsen i Lidlund sedd norrut.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lidlundsbäcken försvinner in under banvallen.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya linjens höga banvall vid passagen av Lidlundsbäcken.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya bron över Skidträskån är en samverkansbro med stålbalk och betongöverbyggnad.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bron är belägen vid kilometer 994, Lidlunds station ligger inom synhåll söderut.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brons underbyggnad, vy mot norra brofästet.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bron sedd norrut från västra sidan.
14 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett södergående godståg dyker upp i den norra av de två långa men mycket svaga kurvor som den nya linjesträckningen vid Skidträskån består av.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid kilometer 1000 går järnvägen parallellt med landsvägen söderut från Jörn mot Petiknäs.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kilometer 1000 söder om Jörn.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Järnvägen sedd norrut mot Jörn från kilometer 1000.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från första plankorsningen söder om bangården i Jörn, cirka två kilometer söder om samhället. Höjden över havet är här 254 meter, att jämföra med närmaste station söderut, Lidlund, som ligger på 225 m.ö.h samt Skellefteälvsbron som ligger på omkring 200 m.ö.h.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kilometertavlan en bit bort förkunnar av vi befinner oss vid kilometer 999.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Landskapet är kuperat och banan likaså. Här är det nedförsbacke åt båda hållen, 16 promille norrut mot Jörn.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spanar vi norrut från samma plankorsning skymtar vi bland annat försignalen söderifrån till Jörn.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Försignalen söderifrån till Jörn på närmare håll.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lite längre norrut finner man sedan nästa kilometertavla, en skylt som innehåller många nollor.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Andra bilder från platsen (7)