Omedelbart norr om bangården i Lidlund vek stambanan ursprungligen genom en kurva med radie på 600 meter av något österut för att efter en drygt 400 meter lång raklinje i nordostlig riktning vrida över till nordvästlig riktning och korsa Skidträskån på en 20 meter lång stålbro, kurvan före bron hade radie 400 meter. En 650 meter lång raklinje började vid bron och följdes av en kurva som vred tillbaka banan till samma nordliga riktning som i Lidlund. Skidträskån avvattnar området kring Jörn och är ett biflöde till Petikån som i sin tur är biflöde till Skellefteälven. Ån är ett av de största vattendragen längs stambanan som rinner åt fel håll, d.v.s. rinner inåt land.
Vid en linjeomläggning 1995-1996 lades banan om i ett västligare läge på en sträcka av omkring 1,5 kilometer vid passagen av Skidträskån. Banan drogs i princip rakt norrut från bangården i Lidlund och därefter genom två långa svaga kurvor fram till första kurvan norr om bron på den gamla linjen. Den gamla linjens banvall finns kvar på hela sträckan och syns ansluta till nuvarande i dess båda ändar. Av den gamla bron över Skidträskån finns de bärande stålbalkarna kvar, men då överbyggnaden med sliprar, räls och räcken saknas är den svår att använda.