Linjen Bastuträsk–Karsbäcken är 11,5 kilometer lång och indelad i två blocksträckor som är 6,5 respektive 5,0 kilometer långa. Utfarten från Bastuträsk är belägen 240 meter över havet och linjen inleds efter utfartskurvan med en halvkilometerlång raklinje i nordvästlig riktning. Från kraftledningsgatan med järnvägens matarledning vrider banan mot norr i en längre kurva med radie strax under 600 meter och passerar Bastuträskets sydostligaste vik på en bank med kortare bro, en naturskön plats med utsikt mot bastuträsks by mot nordväst i andra änden av sjön. Banan går ganska rakt vidare i nordnordvästlig i närheten av sjön Bastuträskets östra strand efter en svag vänsterkurva direkt efter bron. Två kilometerlånga raksträckor med mellanliggande svag kurva tar den upp till linjens högsta punkt i närheten av Bastuträsks by vid kilometer 972, 249 meter över havet.
En s-kurva leder banan i medlut ut på Stormyran som den passerar på en 1350 meter lång raklinje, här planar också lutningen ut tillfälligt. I den följande kurvan med radie strax under 600 meter ligger blir medlutet kraftigt och banan går nu i nordnordostlig riktning för att kunna runda Karsträskets östra sida. Mot slutet av raklinjen finns mellanblocksignalerna mitt på linjen och intill dessa syns också den gamla banvallen till upplagsplatsen i Gomtjärnberget vika av mot nordost. Banan rundar så i en längre kurva med radie strax under 800 meter.
När banan lämnar sjön följer en kilometerlång raklinje varav den norra halvan har kraftigt motlut på nordgång. Den når här ett backkrön där man kan ana en anslutande banvall från sydost från den gamla upplagsplatsen Förrådet. På krönet finns en svag kort kurva som utgör den södra begränsningen av stambanans längsta raksträcka med totallängd 4,6 kilometer, en raklinje som också Karsbäckens station, 224 meter över havet, är belägen på. Cirka 3 kilometer av raklinjen ligger på linjen söder om driftplatsen, en sträcka på vilken järnvägen först passerar en skogsbilväg i en obevakad plankorsning och därefter också ån Karsbäcken på bro. Lutningsförhållandena på sträckan är mycket varierande med kraftiga men korta lutningar på båda sidor om backkrönet vid den långa raksträckans södra ände och på båda sidor som bron över Karsbäcken.
Ån Karsbäcken som passeras i norra delen av linjen rinner upp i sjön Bastuträsket som linjen passerar i södra delen. Från bastuträsket rinner den först mot sydväst till Stavträsket, västerut mot Myrträsket, mot nordväst till Månsträsket och den större sjön Långträsket. Därifrån fortsätter ån i nordvästlig riktning till Kroktjärnen en knapp mil från järnvägen där den tvärt vänder österut mot Braxträsket. Härifrån rinnder ån mot sydost fram till järnvägen och fortsätter i den riktningen ytterligare några kilometer för att där efter nästan 40 kilometer flodsträcka vara endast 4 kilometer från sin källsjö. Ån fortsätter sedan österut och mynnar efter en mil i Skellefteälven några kilometer uppströms Finnforsfallet.