Över den smala älvfåran som utgör Piteälven strax nordost om Älvsbyn sträcker sig två järnvägsbroar som båda var unika när de byggdes. Den gamla bron, den ursprungliga, byggdes i två spann med överliggande fackverk av parallelltrapetstyp. Detta är det allra tidigaste exemplet på denna brotyp i landet, en brotyp som sedan blev mycket vanlig. Spannen mäter 51 meter för det norra och 26 meter för det södra. 1941 ersattes det korta södra spannet av det plåtbalksspann som fortfarande ligger kvar. På så vis fick bron två olika spann som representerar två olika brotyper.
Den nya bron byggdes som en etapp i linjeomläggningarna norr om Älvsbyn och stod klar 1980. Den nya bron är en lådbalksbro av betong och ligger strax nedströms den gamla bron. Det unika med den nya bron är att det var den första järnvägsbron som byggdes i kurva. Bron ligger i nuvarande utfartskurva från Älvsbyn, en kurva som genom bron blev både längre och mindre tvär. Bron har tre spann och är 125 meter lång. Utöver materialet och kurvformen har brons konstruktion vissa likheter med stålbalksbron över Luleälven. I samband med brobygget lades linjen om på en sträcka av 1,3 kilometer.