Linjen Laduberg - Brännberg är 7,9 kilometer lång och består av en enda blocksträcka. I norra delen av bangården i Laduberg inleds en 1,7 kilometer lång raklinje som slutar först vid norra tunnelmynningen i Bergträsktunneln. Söder om tunneln passerar banan genom det öppna landskapet i byarna Bergås och Bergträsk med sjön Bergträsket på västra sidan.
Vid Bergträsktunnelns norra mynning inleds en drygt en kilometer lång kurva med radie 1400 meter som vrider banan mot nordost och ansluter till den gamla linjen runt berget som kommer från sydväst. Efter en kortare sträcka i den gamla sträckningen fljer en svag kort s-kurva som parallellförflyttar dagens järnväg mot nordväst från den gamla banvallen. På den följande raklinjen passerar banan i en skärning genom det krön som på den gamla banvallen var högsta punkten mellan Älvsbyn och Boden, 112 meter över havet.
Härnäst följer Alteråns dalgång. Efter en svag vänsterkurva går banan ut på en högre bank över dalen i medlut 10 promille. Efter åpassagen följer en kort svag högerkurva i motlutet i norra sluttningen. Den följs omedelbart av en drygt kilometerlång vänsterkurva med radie 1360 meter. Några hundra meter in i kurvan blir det åter medlut och avslutningen av kurvan går genom en djup skärning. I skärningen finns också infartssignalen till Brännberg.
Vid de stora upprustningsarbeten som pågick längs stambanan mellan Brännberg och Älvsbyn 1979-1985 lades i princip hela banan om i ny sträckning. Den nya linjen följer dock oftast relativt nära den gamla, men med betydligt bättre geometri i såväl horisontal- som vertikalled. Norr om gorsningen mellan nuvarande bana och den gamla banvallen omkring en kilometer norr om Bergträsktunneln går den gamla banvallen, ännu väl synlig i naturen, på nuvarande järnvägs östra sida mellan denna och landsvägen.