Linjen Boden S–Boden C skiljer sig i många avseenden från övriga linjesträckor längs Stambanan genom övre Norrland. Den är endast 2,1 kilometer lång och består således av endast en blocksträcka, dessutom går den i sin helhet genom tätortsbebyggelse vilket naturligtvis är ovanligt på en järnväg som går genom det glesbefolkade Norrland.
Järnvägen lämnar driftplatsen Boden södra i sydsydostlig riktning och 14 promilles medlut på nordgång, men en svag 200 meter lång vänsterkurva vrider banan närmare rakt ostlig riktning samtidigt som den passerar över Hedenbrovägen på en betongbro i fyra spann vid kilometer 1142. På den följande 600 meter långa raklinjen planar banan först ut till nära horisontell fram mot linjens enda bevakade plankorsning varefter ett kort medlut följer fram till bron över Bodån i östra änden av raklinjen; Järnvägsbron över Bodån är en drygt 20 meter lång stålbalkbro. Plankorsningen torde vara stambanans bredaste då den breda Drottninggatan med breda trottoarer korsar järnvägen i omkring 45 graders vinkel. Vid korsningen finns också försignalen till Boden C.
Öster om ån följer ännu en vänsterkurva, kortare men skarpare än den förra. I kurvan passeras dels den motriktade försignalen till Boden S och dels kilometertavla 1143. Efter kurvan passerar banan över Kyrkgatan på ännu en betongbro i början av banans sista raklinje, knappt 300 meter lång. När den långa infartskurvan som vrider banan från ostlig riktning till nordlig inne på bangården vid Boden C korsar riksväg 97, Lulevägen, järnvägen på en bro. Längre fram i kurvan med radie strax under 500 meter når järnvägen fram till Lillavans strand och korsar samtidigt Lillån på en kort bro. Strax därefter följer infartzsignalen till Boden C. Lutningarna i östra delen av linjen är varierande med ett kort motlut från Bodån och därefter horisontellt och medlut ner mot Lillavan och driftplatsgränsen.
Bilder och filmer (49)
Vy västerut över järnvägen från Lulevägens viadukt över stambanan.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från Lulevägens viadukt mot det gamla fortet på Degerberget som gatan tar sikte mot, en vy som inte kan ses från järnvägen under bron.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy österut i riktning mot Boden C från samma viadukt, infarten till driftplatsen finns längre fram i kurvan.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy västerut mot Lulevägens viadukt från en plats något längre österut i infartskurvan till Boden C.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i motsatt riktning jämfört med ovan, här syns infartssignalen till Boden C.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Lillån sedd från nordväst, framför järnvägsbron syns en enklare bro för gång- och cykelvägen längs med järnvägen.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Hedenbrovägen sedd från väster från norra sidan av järnvägen.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma bro sedd från sydost.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen sedd västerut från västra änden av Järnvägsgränd där den stiger upp mot Boden södra.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy österut i riktning mot Boden C från samma plats som ovan.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen går här in genom tätortsbebyggelsen, vy västerut längs Järnvägsgränd.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy österut mot plankorsningen med Drottninggatan från samma plats, hastighetsbegränsningen till 40 km/h var tillfällig efter ett akut banarbete.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den breda plankorsningen med Drottninggatan sedd från sydväst.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan i riktning mot Boden S med omgivande bebyggelse sedd från Drottninggatan.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omedelbart öster om plankorsningen med Drottninggatan finns försignalen till Boden C. Bron över Bodån passeras i slutet av raklinjen i bild.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plankorsningen med drottninggatan sedd från nordost.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Bodån sedd från nordost.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Bodån sedd från söder.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy västerut i kurvan öster om Bodån, längst bort skymtar försignalen till Boden S.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I kurvan passeras kilometertavla 1143, vy österut.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Kyrkgatan sedd från söder.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägens passage över Kyrkgatan sedd från norr, här är järnvägsbron skymd av bron för gång- och cykelbanan parallellt med järnvägen.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från bron över Kyrkgatan med Överluleå kyrka i fonden.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen sedd västerut från gång- och cykelbron över Kyrkgatan.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägen sedd österut från samma bro, efter raklinjen skymtar Lulevägens viadukt över spåret till vänster i bild.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Öster om Lulevägen når banan fram till Lillavans strand och korsar Lillån.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägens och gång- och cykelbanans broar över Lillån vid infarten till Boden C, infartssignalen syns mitt i bild.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma broplats sedd i motsatt riktning där banan vrider västerut i riktning mot Boden S.
12 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stambanans bro strax söder om stationsgränsen till Boden C över Lillån som rinner mellan Svartbyträsket och Lillavan, den senare syns bakom bron. Parallellt med järnvägsbron finns också en bro för gång- och cykeltrafik över vattnet.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under bron finns en spång för gångtrafik till andra sidan järnvägen. Man måste dock vara kortväxt för att inte behöva böja sig vid passage under bron.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infartskurvan till Boden C sedd österut från viadukten för Lulevägen (väg 97). Lillavan skymtar bakom träden till vänster om banan.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan sedd västerut från väg 97.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När kurvan är slut höjs hastigheten från 80 till 90 km/h. Strax före nästa kurva passerar banan över Kyrkgatan.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Kyrkgatan sedd från söder, på norra sidan finns också en gång- och cykelbro över gatan. Bron ersatte när den byggdes på 80-talet en plankorsning på platsen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från bron över Kyrkgatan. I gatans norra ände ligger Överluleå kyrka.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter nästa svaga kurva passeras Bodån på en stålbalksbro, här sedd norrifrån från Garnisonsgatans bro över ån.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Bodån, vy från nordost.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Bodån sedd från sydost.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Bodån sedd från söder.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter Bodån passeras plankorsningen med den breda Drottninggatan. Därefter börjar sedan en nära halvkilometerlång 14-promillesstigning upp mot Boden södra. Här ser vi banan gå parallellt med Järnvägsgränd väster om Drottninggatan.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Backen upp mot Boden södra, en svag kortare kurva börjar vid bron över Hedenforsvägen. Här syns också den motriktade V-försignalen gällande korsningen med Drottninggatan.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Hededenbrovägen (väg 356) sedd från sydost. Resterande sträcka upp till Boden södra passerar genom det gamla sjukhusområdet.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att banan västerifrån från Boden S har passerat genom det gamla sjukhusområdet går den på bro över Hedenbrovägen. Bron ses här från nordväst.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan fortsätter sedan parallellt med Järnvägsgränd fram till Drottningatan, från vilken denna bild är tagen västerut mot bron över Hedenbrovägen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Drottninggatan bör utan konkurrens vara den bredaste gatan som passerar Stambanan genom övre Norrland i en plankorsning. Korsningen blir extra bred då vinkeln mellan gatan och järnvägen cirka 45 grader.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Drottninggatan finner man också försignalen till Boden C. Längre bort i bild strax före kurvan som har bullerskydd vid rälsen passerar banan över Bodån.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter ytterligare några kvarter når järnvägen fram till Lillavan som denna kväll var spegelblank.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid Lillavan, väl synligt från järnvägen ligger sporthallen Hildursborg och badhuset Nordpoolen.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den breda plankorsningen vid Drottninggatan med försignalen till Boden C på stambanan söderifrån.
15 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Andra bilder från platsen (1)