Bangården

Den stora ombyggnaden av Uppsala C 2005–2011 förändrade bangårdens utformning helt. Bygget av såväl tunneln under spåren som den nya bangården skedde under pågående trafik och fick därför företas i etapper där antalet tillgängliga spår begränsades något. Tunneln – som egentligen är två separata tunnlar med trapphus mellan – började byggas på statiosnhussidan varefter de gamla spåren lades tillbaka ovanpå den. Därefter kunde de nya spåren börja byggas från andra sidan och spår 8 blev först ut att driftsättas. Därefter stängdes gamla spår och driftsattes nya spår allt eftersom fram till spår 1 och 2 som driftsattes i december 2011.

Bangården före 2005

Personbangården vid Uppsala C hade före ombyggnaden sex genomgående spår, 1–6, och ett säckspår söder om stationshuset, spår 0 samt spår 7 som avgränsats till säckspår norrifrån med hjälp av stoppbockar. Alla spår utom spår 6 hade plattform och plattformarna förbands i norra änden av tre plattformsövergångar i rad mitt framför stationshuset. Från norr breddades bangåden snabbt från två spår på bron över Vaksalagatan till sju spår vid plattformsövergången för att sedan på en betydligt längre sträcka gå samman till tre spår på bron över Strandbodgatan som liksom bron över Vaksalagatan gav upphov till ett rejält backkrön på spåren.

Plattformen mellan spår 4 och 5 var längst med cirka 400 meter och sträckte sig böjd på mitten ända ner till den ännu kvarvarande gamla ställverksbyggnaden något norr om Strandbodgatan. Näst längst var plattformen vid spår 1 följd av plattformen mellan spår 3 och spår 4 som mätte knappt 300 meter. Säckspåren 0 och 7 hade kortare plattformar, spår 7 endast omkring 100 meter, det räckte dock väl för tågen mot Tierp som normalt använde detta spår.

Nordost om personbangården låg en stor bangård med lastspår och lastkajer som sträckte sig ända fram till smalspårsbangården vid gamla Uppsala östra. Den nåddes via ett spår som från godsbangården i söder gick på en separat bro över Strandbodgatan öster om järnvägsbron för huvudspåren. Bangården låg före ombyggnaden öde och under förfall och vissa lastkajer användes som cykelparkering.

Bangården efter 2011

Den nya bangården vid Uppsala C har åtta platt­forms­spår men är utformad så att endast hälften av spåren är genom­gående. Spår 1 närmast stations­huset och spår 8 längst från stations­huset omsluter normal­spårs­bangården och har sido­platt­formar. Övriga spår, 2–7, nås via en gemensam uppgång med rull­trappor, trappa och hiss från Central­passagen. Söder om detta trapphus – Norra entré­hallen – finns två mellan­platt­formar mellan vilka två långa säckspår söder­ifrån ligger, spår 3 och 4. Därmed delar spår 2 och 3 samt spår 4 och 7 varsin plattform. Ytter­spårens (2 och 7) platt­formar slutar i höjd med trapp­huset med stopp­bock­arna för de två säck­spåren 5 och 6 från norr som delar den först breda men snabbt av­smal­nande platt­formen norr om trapp­huset.

Förutom via trappor och hissar i anslutning till Centralpassagen och stationshuset i norr kan plattformarna också nås från Strandbodgatan i söder. Vid samtliga plattformars södra ände finns trappor och hiss direkt till gång- och cykelbanan på Strandbodgatans norra sida under de tre nya järnvägsbroarna där. Den gamla bangården nordost om personbangårdens spår har helt utraderats och en ny genomgående gata, Stationsgatan, har byggts genom området. Smalspåriga Upsala–Lenna Jernväg kommer in från öster, korsar Stationsgatan i plan och har sedan fått två spår inne på nya Uppsala C, varav det ena, spår 9, delar plattform med spår 8. Vid Centralpassagen har de två stora Båghusen uppförts, övriga delar av det gamla bangårdsområdet ska bebyggas med bostäder.

Geografisk översikt
Bilder och filmer (531)
Bild 1–30

Torsdag 14 juni 2012

Utgången mot Strandbodgatan i södra änden av plattformen mellan spår 2 och spår 3.  12 år
ID-nummer:  14703
Direktlänk: /bild/00014703/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plattform men här istället intill spår 3.  12 år
ID-nummer:  14704
Direktlänk: /bild/00014704/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvudsignalen U 281 reglerar utfart söderut från spår 3.  12 år
ID-nummer:  14705
Direktlänk: /bild/00014705/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ställverksbyggnaden sedd från öster vid spår 2.  12 år
ID-nummer:  14706
Direktlänk: /bild/00014706/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra änden av plattformen vid spår 1 ligger alldeles intill Lindvalls kafferosteri vars byggnad har en stor väggmålning.  12 år
ID-nummer:  14707
Direktlänk: /bild/00014707/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya entrén vid Strandbodgatan gör att resenärer nu även kan nå sitt tåg från söder.  12 år
ID-nummer:  14708
Direktlänk: /bild/00014708/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården i svag lutning upp mot bron över Strandbodgatan.  12 år
ID-nummer:  14709
Direktlänk: /bild/00014709/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ställverksbyggnaden står tillsammans med det gamla stationshuset för de historiska inslagen i den i övrigt helt moderniserade järnvägsanläggningen i Uppsala.  12 år
ID-nummer:  14710
Direktlänk: /bild/00014710/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De genomgående spåren 1 och 2 sedda norrut från plattformen vid spår 2.  12 år
ID-nummer:  14711
Direktlänk: /bild/00014711/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan.  12 år
ID-nummer:  14712
Direktlänk: /bild/00014712/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite längre norrut börjar taket över plattformen gemensam för spår 2 och spår 3.  12 år
ID-nummer:  14713
Direktlänk: /bild/00014713/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i riktning mot stationshuset från plattformen vid spår 2 nära plattformstakets södra ände.  12 år
ID-nummer:  14714
Direktlänk: /bild/00014714/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan.  12 år
ID-nummer:  14715
Direktlänk: /bild/00014715/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst vid spår 2 med domkyrkotornen i fonden.  12 år
ID-nummer:  14716
Direktlänk: /bild/00014716/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vi närmar oss norra änden av plattformen vid spår 2, stationshuset syns till vänster och utgången mot Centralpassagen under spåren finns till höger.  12 år
ID-nummer:  14717
Direktlänk: /bild/00014717/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Där plattformen för spår 2 tar slut breddas spårområdet med säckspåret 5 norrifrån. vy norrut med stationshuset till vänster.  12 år
ID-nummer:  14718
Direktlänk: /bild/00014718/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan.  12 år
ID-nummer:  14719
Direktlänk: /bild/00014719/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot det nya stationshuset från plattformen vid spår 2  12 år
ID-nummer:  14720
Direktlänk: /bild/00014720/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåren 1, 2 och 5 sedda från det sistnämndas stoppbock.  12 år
ID-nummer:  14721
Direktlänk: /bild/00014721/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nya och gamla stationshuset från stoppbocken för spår 5 som skymtar i bildens nederkant.  12 år
ID-nummer:  14722
Direktlänk: /bild/00014722/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plattformen vid spår 5 med stationshuset till vänster.  12 år
ID-nummer:  14723
Direktlänk: /bild/00014723/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Väntan på SJ Snabbtåg mot Sundsvall som snart ska avgå från spår 2, i bakgrunden syns två av SJ:s tåg mot Stockholm på de båda säckspåren söderut.  12 år
ID-nummer:  14724
Direktlänk: /bild/00014724/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Morgontågen mot huvudstaden används av många arbetspendlare.  12 år
ID-nummer:  14725
Direktlänk: /bild/00014725/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget mot Sundsvall ankommer spår 2.  12 år
ID-nummer:  14726
Direktlänk: /bild/00014726/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen vid spår 5 sedd norrut med gamla stationshuset till vänster.  12 år
ID-nummer:  14727
Direktlänk: /bild/00014727/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut med säckspåret 5 närmast och därefter spår 2 och spår 1.  12 år
ID-nummer:  14729
Direktlänk: /bild/00014729/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården utanför det gamla stationshuset sedd från mellanplattformens nordligaste del.  12 år
ID-nummer:  14730
Direktlänk: /bild/00014730/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya stationshuset är nästan dolt bakom plattformstaket vid spår 1 som också sträcker sig in på sydligaste delen av gamla stationshuset.  12 år
ID-nummer:  14731
Direktlänk: /bild/00014731/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra bangårdsänden från norra änden av plattformen vid spår 5.  12 år
ID-nummer:  14732
Direktlänk: /bild/00014732/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra bangårdsänden från norra änden av plattformen vid spår 6. Plattformsövergången är endast till för servicefordon som behöver nå plattformarna.  12 år
ID-nummer:  14733
Direktlänk: /bild/00014733/
Fotodatum: den 14 juni 2012
Publicerad: den 21 januari 2013
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 61–90