Bangården

Den stora ombyggnaden av Uppsala C 2005–2011 förändrade bangårdens utformning helt. Bygget av såväl tunneln under spåren som den nya bangården skedde under pågående trafik och fick därför företas i etapper där antalet tillgängliga spår begränsades något. Tunneln – som egentligen är två separata tunnlar med trapphus mellan – började byggas på statiosnhussidan varefter de gamla spåren lades tillbaka ovanpå den. Därefter kunde de nya spåren börja byggas från andra sidan och spår 8 blev först ut att driftsättas. Därefter stängdes gamla spår och driftsattes nya spår allt eftersom fram till spår 1 och 2 som driftsattes i december 2011.

Bangården före 2005

Personbangården vid Uppsala C hade före ombyggnaden sex genomgående spår, 1–6, och ett säckspår söder om stationshuset, spår 0 samt spår 7 som avgränsats till säckspår norrifrån med hjälp av stoppbockar. Alla spår utom spår 6 hade plattform och plattformarna förbands i norra änden av tre plattformsövergångar i rad mitt framför stationshuset. Från norr breddades bangåden snabbt från två spår på bron över Vaksalagatan till sju spår vid plattformsövergången för att sedan på en betydligt längre sträcka gå samman till tre spår på bron över Strandbodgatan som liksom bron över Vaksalagatan gav upphov till ett rejält backkrön på spåren.

Plattformen mellan spår 4 och 5 var längst med cirka 400 meter och sträckte sig böjd på mitten ända ner till den ännu kvarvarande gamla ställverksbyggnaden något norr om Strandbodgatan. Näst längst var plattformen vid spår 1 följd av plattformen mellan spår 3 och spår 4 som mätte knappt 300 meter. Säckspåren 0 och 7 hade kortare plattformar, spår 7 endast omkring 100 meter, det räckte dock väl för tågen mot Tierp som normalt använde detta spår.

Nordost om personbangården låg en stor bangård med lastspår och lastkajer som sträckte sig ända fram till smalspårsbangården vid gamla Uppsala östra. Den nåddes via ett spår som från godsbangården i söder gick på en separat bro över Strandbodgatan öster om järnvägsbron för huvudspåren. Bangården låg före ombyggnaden öde och under förfall och vissa lastkajer användes som cykelparkering.

Bangården efter 2011

Den nya bangården vid Uppsala C har åtta platt­forms­spår men är utformad så att endast hälften av spåren är genom­gående. Spår 1 närmast stations­huset och spår 8 längst från stations­huset omsluter normal­spårs­bangården och har sido­platt­formar. Övriga spår, 2–7, nås via en gemensam uppgång med rull­trappor, trappa och hiss från Central­passagen. Söder om detta trapphus – Norra entré­hallen – finns två mellan­platt­formar mellan vilka två långa säckspår söder­ifrån ligger, spår 3 och 4. Därmed delar spår 2 och 3 samt spår 4 och 7 varsin plattform. Ytter­spårens (2 och 7) platt­formar slutar i höjd med trapp­huset med stopp­bock­arna för de två säck­spåren 5 och 6 från norr som delar den först breda men snabbt av­smal­nande platt­formen norr om trapp­huset.

Förutom via trappor och hissar i anslutning till Centralpassagen och stationshuset i norr kan plattformarna också nås från Strandbodgatan i söder. Vid samtliga plattformars södra ände finns trappor och hiss direkt till gång- och cykelbanan på Strandbodgatans norra sida under de tre nya järnvägsbroarna där. Den gamla bangården nordost om personbangårdens spår har helt utraderats och en ny genomgående gata, Stationsgatan, har byggts genom området. Smalspåriga Upsala–Lenna Jernväg kommer in från öster, korsar Stationsgatan i plan och har sedan fått två spår inne på nya Uppsala C, varav det ena, spår 9, delar plattform med spår 8. Vid Centralpassagen har de två stora Båghusen uppförts, övriga delar av det gamla bangårdsområdet ska bebyggas med bostäder.

Geografisk översikt
Bilder och filmer (531)
Bild 451–480

Söndag 15 maj 2005

Dessa spår går fram till en lastkaj som nu används som cykelparkering.  12 år
ID-nummer:  14234
Direktlänk: /bild/00014234/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåret på andra sidan av samma lastkaj, båda är nu överasfalterade för en gång- och cykelväg.  12 år
ID-nummer:  14235
Direktlänk: /bild/00014235/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma spår sett mot sydost, nästa spår till vänster är smalspår.  12 år
ID-nummer:  14236
Direktlänk: /bild/00014236/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Smalspårsdelen av bangården sedd mot sydost från samma gång- och cykelväg som ovan.  12 år
ID-nummer:  14238
Direktlänk: /bild/00014238/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I motsatt riktning blickar vi mot plattformen vid smalspårsstationen Uppsala östra.  12 år
ID-nummer:  14239
Direktlänk: /bild/00014239/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nyare rundgångsspår som byggdes när Uppsala östra fick flytta något mot sydost.  12 år
ID-nummer:  14240
Direktlänk: /bild/00014240/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot sydost med samma förbigångsspår till vänster.  12 år
ID-nummer:  14241
Direktlänk: /bild/00014241/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från nordost med smalspåret närmast.  12 år
ID-nummer:  14237
Direktlänk: /bild/00014237/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snalspårets utfart med normalspårsbangården i bakgrunden.  12 år
ID-nummer:  14242
Direktlänk: /bild/00014242/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En vagn vid en lastkaj närmare personbangården.  12 år
ID-nummer:  14243
Direktlänk: /bild/00014243/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma lastkaj som är en ramp för lastning från vagnsänden.  12 år
ID-nummer:  14244
Direktlänk: /bild/00014244/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avverkat sly i spåren väster om lastkajen.  12 år
ID-nummer:  14245
Direktlänk: /bild/00014245/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En avverkad slyskog på bangården i Uppsala.  12 år
ID-nummer:  14246
Direktlänk: /bild/00014246/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Många stammar har frodats här, spåret som skymtar vid nedre bildkanten har inte varit farbart de senaste åren.  12 år
ID-nummer:  14247
Direktlänk: /bild/00014247/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordost lite längre söderut med spår 7 till vänster och lastkajerna till höger.  12 år
ID-nummer:  14248
Direktlänk: /bild/00014248/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln i spår 6 för spåret in mot bangården som nu rivs har tagits bort, vy söderut.  12 år
ID-nummer:  14249
Direktlänk: /bild/00014249/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 7 avslutas nu med en stoppbock strax norr om ytterligare en motriktad stoppbock, den senare skymtar på bilden ovan.  12 år
ID-nummer:  14250
Direktlänk: /bild/00014250/
Fotodatum: den 15 maj 2005
Publicerad: den 20 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 20 februari 2005

Vy norrut från plattformen vis spår 4.  12 år
ID-nummer:  14207
Direktlänk: /bild/00014207/
Fotodatum: den 20 februari 2005
Publicerad: den 19 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett X2000 tåg ankommer Uppsala C spår 5 norrifrån på eftermiddagen.  12 år
ID-nummer:  14206
Direktlänk: /bild/00014206/
Fotodatum: den 20 februari 2005
Publicerad: den 19 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vagnsläge D i skymningsljus.  5 år
ID-nummer:  32027
Direktlänk: /bild/00032027/
Fotodatum: den 20 februari 2005
Publicerad: den 7 juni 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 2 februari 2005

Vy mot nordväst från den sydöstra delen av den övergivna bangården mellan plattformsspåren och smalspåret.  12 år
ID-nummer:  14161
Direktlänk: /bild/00014161/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En väg passerar mellan spåren, vy i samma riktning som ovan från andra sidan av denna.  12 år
ID-nummer:  14162
Direktlänk: /bild/00014162/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i motsatt riktning från samma plats.  12 år
ID-nummer:  14163
Direktlänk: /bild/00014163/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden går vägen samman med den väg som går från plattformen vid spår 7 hela vägen till strandbodgatan i sydost.  12 år
ID-nummer:  14164
Direktlänk: /bild/00014164/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En växel på den gamla bangården.  12 år
ID-nummer:  14165
Direktlänk: /bild/00014165/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägen längs personbangårdens nordöstra sida, vy mot nordväst.  12 år
ID-nummer:  14166
Direktlänk: /bild/00014166/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägen korsar spåren i södra änden av bangården. Spåren till höger kommer från personbangården.  12 år
ID-nummer:  14168
Direktlänk: /bild/00014168/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tre bommar behövs i plankorsningen, en på vardera sidan och en vid vägen mellan spåren.  12 år
ID-nummer:  14167
Direktlänk: /bild/00014167/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plankorsningens västra sida.  12 år
ID-nummer:  14169
Direktlänk: /bild/00014169/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från plankorsningen, till höger skymtar vagnar som blivit kvar.  12 år
ID-nummer:  14170
Direktlänk: /bild/00014170/
Fotodatum: den 2 februari 2005
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 511–531