Bangården

Den stora ombyggnaden av Uppsala C 2005–2011 förändrade bangårdens utformning helt. Bygget av såväl tunneln under spåren som den nya bangården skedde under pågående trafik och fick därför företas i etapper där antalet tillgängliga spår begränsades något. Tunneln – som egentligen är två separata tunnlar med trapphus mellan – började byggas på statiosnhussidan varefter de gamla spåren lades tillbaka ovanpå den. Därefter kunde de nya spåren börja byggas från andra sidan och spår 8 blev först ut att driftsättas. Därefter stängdes gamla spår och driftsattes nya spår allt eftersom fram till spår 1 och 2 som driftsattes i december 2011.

Bangården före 2005

Personbangården vid Uppsala C hade före ombyggnaden sex genomgående spår, 1–6, och ett säckspår söder om stationshuset, spår 0 samt spår 7 som avgränsats till säckspår norrifrån med hjälp av stoppbockar. Alla spår utom spår 6 hade plattform och plattformarna förbands i norra änden av tre plattformsövergångar i rad mitt framför stationshuset. Från norr breddades bangåden snabbt från två spår på bron över Vaksalagatan till sju spår vid plattformsövergången för att sedan på en betydligt längre sträcka gå samman till tre spår på bron över Strandbodgatan som liksom bron över Vaksalagatan gav upphov till ett rejält backkrön på spåren.

Plattformen mellan spår 4 och 5 var längst med cirka 400 meter och sträckte sig böjd på mitten ända ner till den ännu kvarvarande gamla ställverksbyggnaden något norr om Strandbodgatan. Näst längst var plattformen vid spår 1 följd av plattformen mellan spår 3 och spår 4 som mätte knappt 300 meter. Säckspåren 0 och 7 hade kortare plattformar, spår 7 endast omkring 100 meter, det räckte dock väl för tågen mot Tierp som normalt använde detta spår.

Nordost om personbangården låg en stor bangård med lastspår och lastkajer som sträckte sig ända fram till smalspårsbangården vid gamla Uppsala östra. Den nåddes via ett spår som från godsbangården i söder gick på en separat bro över Strandbodgatan öster om järnvägsbron för huvudspåren. Bangården låg före ombyggnaden öde och under förfall och vissa lastkajer användes som cykelparkering.

Bangården efter 2011

Den nya bangården vid Uppsala C har åtta platt­forms­spår men är utformad så att endast hälften av spåren är genom­gående. Spår 1 närmast stations­huset och spår 8 längst från stations­huset omsluter normal­spårs­bangården och har sido­platt­formar. Övriga spår, 2–7, nås via en gemensam uppgång med rull­trappor, trappa och hiss från Central­passagen. Söder om detta trapphus – Norra entré­hallen – finns två mellan­platt­formar mellan vilka två långa säckspår söder­ifrån ligger, spår 3 och 4. Därmed delar spår 2 och 3 samt spår 4 och 7 varsin plattform. Ytter­spårens (2 och 7) platt­formar slutar i höjd med trapp­huset med stopp­bock­arna för de två säck­spåren 5 och 6 från norr som delar den först breda men snabbt av­smal­nande platt­formen norr om trapp­huset.

Förutom via trappor och hissar i anslutning till Centralpassagen och stationshuset i norr kan plattformarna också nås från Strandbodgatan i söder. Vid samtliga plattformars södra ände finns trappor och hiss direkt till gång- och cykelbanan på Strandbodgatans norra sida under de tre nya järnvägsbroarna där. Den gamla bangården nordost om personbangårdens spår har helt utraderats och en ny genomgående gata, Stationsgatan, har byggts genom området. Smalspåriga Upsala–Lenna Jernväg kommer in från öster, korsar Stationsgatan i plan och har sedan fått två spår inne på nya Uppsala C, varav det ena, spår 9, delar plattform med spår 8. Vid Centralpassagen har de två stora Båghusen uppförts, övriga delar av det gamla bangårdsområdet ska bebyggas med bostäder.

Geografisk översikt
Bilder och filmer (531)
Bild 301–330

Tisdag 12 juni 2007

Tunneln byggs omedelbart söder om den sydligaste tillbyggnaden på stationshuset.  12 år
ID-nummer:  14179
Direktlänk: /bild/00014179/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På stationshussidan av tunnelnedfarten håller stålspont omgivande mark på plats.  12 år
ID-nummer:  14180
Direktlänk: /bild/00014180/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om stationshuset sätts nya fundament för kontaktledningsstolpar ut.  12 år
ID-nummer:  14181
Direktlänk: /bild/00014181/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Marken under plattformarna innehåller både det ena och det andra som måste aktas och stagas upp när man gräver.  12 år
ID-nummer:  14182
Direktlänk: /bild/00014182/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot sydost från samma plats som ovan mot en välanvänd plattformsövergång.  12 år
ID-nummer:  14183
Direktlänk: /bild/00014183/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid gångtunneln har plattformen vid spår 1 återuppbyggts med trä på tunneltaket. Notera också fundamenten på raket mitt i bild och hisschaktet till höger.  12 år
ID-nummer:  14184
Direktlänk: /bild/00014184/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya tunnelportalen sedd från stationshuset på andra sidan hisschaktet.  12 år
ID-nummer:  14185
Direktlänk: /bild/00014185/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare en anling längre i riktning mot centrum ser den nya tunnelmynningen ut så här. Tåget står på spår 1 som för närvarande är det enda som ligger på den nya tunneln.  12 år
ID-nummer:  14186
Direktlänk: /bild/00014186/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunneluppfarten in mot centrum sedd från samma plats.  12 år
ID-nummer:  14187
Direktlänk: /bild/00014187/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I spår 2 öppnar sig detta gap där tunnelbygget nu ska fortsätta.  12 år
ID-nummer:  14188
Direktlänk: /bild/00014188/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen vid spår 3 har gett vika vid tunnelbygget och har fått justeras.  12 år
ID-nummer:  14190
Direktlänk: /bild/00014190/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nu avsmalnade plattformen sedd mot sydost.  12 år
ID-nummer:  14191
Direktlänk: /bild/00014191/
Fotodatum: den 12 juni 2007
Publicerad: den 18 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Torsdag 8 mars 2007

Vy mot sydost från plattformen vid spår 5, grävarbeten pågår i förlängningen av det avkortade spår 7.  12 år
ID-nummer:  14087
Direktlänk: /bild/00014087/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy från den mellersta av de tre plattformsövergångarna framför stationshuset mot just stationshuset när ett norrgående X2000 avgår.  12 år
ID-nummer:  14088
Direktlänk: /bild/00014088/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy från den träplattform som överbryggar tunnelbygget under spåren vid det för tillfället kapade spår 1. Tunneln är färdig fram till och med spår 1 men inte under spår 2.  12 år
ID-nummer:  14089
Direktlänk: /bild/00014089/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg på spåren på bangårdens östra sida med X2000 på spår 5 och X12 på spår 7.  12 år
ID-nummer:  14090
Direktlänk: /bild/00014090/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett tåg mot Stockholm står på spår 3, till höger syns tunnelbygget med det kapade spår 1 som snart ska återuppbyggas på den nya tunneldelen innan arbetet fortsätter på spår 2.  12 år
ID-nummer:  14091
Direktlänk: /bild/00014091/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut vid stationshuset nära plattformsövergången.  12 år
ID-nummer:  14092
Direktlänk: /bild/00014092/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något längre norrut pågår förberedelser för nya kontaktledningsbryggor och en ny tillfällig plattform vid spår 1 samtidigt som ett tåg är på väg in norrifrån bakom puckeln över Vaksalagatan.  12 år
ID-nummer:  14093
Direktlänk: /bild/00014093/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst vid spår 7 med plattformsövergången i förgrunden.  12 år
ID-nummer:  14094
Direktlänk: /bild/00014094/
Fotodatum: den 8 mars 2007
Publicerad: den 17 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lördag 2 september 2006

Vy mot stationshuset från plattformen vid spår 4, taken över de båda plattformarna närmast stationshuset är rivna inför bygget av den nya tunneln under spåren.  12 år
ID-nummer:  14063
Direktlänk: /bild/00014063/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunnelbygget har nu tagit spår 1 i anspråk medan spår 2 åter öppnats alldeles intill träräcket.  12 år
ID-nummer:  14062
Direktlänk: /bild/00014062/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Träövergången mellan plattformarna vid spår 1 och 2 har lagts upp på den bortre plattformen eftersom spår 2 har återöppnats.  12 år
ID-nummer:  14061
Direktlänk: /bild/00014061/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På andra sidan har kontaktledningsbryggorna kapats och stagas upp med stöttor på spår 7.  12 år
ID-nummer:  14064
Direktlänk: /bild/00014064/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Flera byggen pågår i Uppsala, här syns bygget av konsert- och kongresshuset bakom bygget av parkeringsgaraget intill godsmagasinet på bangårdens nordöstra sida.  12 år
ID-nummer:  14065
Direktlänk: /bild/00014065/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformen vid spår 4 längre norrut än tidigare mot arbetena med tunneln under spåren.  12 år
ID-nummer:  14066
Direktlänk: /bild/00014066/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd från plattformsövergången söderut, här syns det avstängda spår 1 och återöppnade spår 2.  12 år
ID-nummer:  14067
Direktlänk: /bild/00014067/
Fotodatum: den 2 september 2006
Publicerad: den 11 november 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 31 juli 2006

Spår 1 och 2 närmast stationshuset är avstängda när bygget av den nya centralpassagen nu går in på bangården.  13 år
ID-nummer:  10980
Direktlänk: /bild/00010980/
Fotodatum: den 31 juli 2006
Publicerad: den 11 juli 2011
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om stationshuset är de båda spåren kapade.  13 år
ID-nummer:  10981
Direktlänk: /bild/00010981/
Fotodatum: den 31 juli 2006
Publicerad: den 11 juli 2011
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stålspont har slagits ned och schaktarbeten för bygget har inletts.  13 år
ID-nummer:  10982
Direktlänk: /bild/00010982/
Fotodatum: den 31 juli 2006
Publicerad: den 11 juli 2011
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 361–390