Bilder och filmer (91)
Den nya banan ligger nära kulturlandskapet i Gamla Uppsala.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skärningens södra ände söder om Banvallsvägen där en jordvall tar vid som bullerskydd mot bebyggelsen öster om banan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya dubbelspåret i skärningen, vy norrut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av nysträckningen hänger återledning och hjälpkraftledning åter i stolparna efter att ha gått i kabel sedan norra tunnelmynningen. Här syns också orienteringstavlorna till de södra mellanblocksignalerna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya dubelspårets möte med den gamla sträckningen sett från norr.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dubbelspåret i backen ner i skärningen. kontaktledningens vikter har hängts upp i väntan på att själva ledningarna ska komma på plats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya spåret sett norrut vid mötet med den gamla banan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Backen ner i skärningen sedd från söder med Gamla Uppsala högar i fonden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammalt och nytt sida vid sida. Det östra spåret på det nya dubbelspåret, nedspåret, färdigställs när den gamla banan har rivits.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan där spåren fortsätter ner över bron över Bärbyleden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bullerskyddsplanket strax norr om Bärbyleden, det färdigställs norrut när den gamla banan har rivits.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla nu trafikerade spåret till vänster och det nya uppspåret till höger, vy söderut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skiljet mellan ny och gammal sträckning sedd norrut intill bron över Bärbyleden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den västra sidan av bron över Bärbyleden har fått detta mer bullerskyddande broräcke.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bullerskyddet norr om Bärbyleden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron över Bärbyleden har varit dubbelspårig sedan trafikleden byggdes i mitten av 00-talet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnvägsbron över Tycho Hedéns väg byggdes helt ny och betydligt kortare än den gamla då vägen numera är enfilig.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya järnvägsbron över Tycho Hedéns väg sedd från väster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bron är betydligt kortare än tidigare järnvägsbron och Vattholmavägens bro i bakgrunden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om bron har bullerskyddsskärmen kompletterats från bron ner till den gamla skärmen som byggdes när dubbelspåret byggdes här 2002-2004.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln i Löten med den nybyggda bullerskyddsskärmen i bakgrunden. Växeln kommer att försvinna när dubbelspåret vidare norrut är klart.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dubbelspåret söderut genom Uppsalas norra delar. Här syns utfartsblocksignalerna från Löten som när den dritplatsen upphör kommer att bli blocksignaler på linjen Samnan–Uppsala C.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten på det nya spåret vid bron över motorvägen i södra delen av driftplatsen Samnan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare ett fordon på rälsen vid platsen där nuvarande trafikspår lämnar den nya sträckningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan fortsätter söderut över bron över Samnan fram mot tunneln under Gamla Uppsala. Här pågår nu kontaktledningsmontage.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan sedd söderut. Vid passagen över Samnan förses spåret med skyddsräler. Brons västra sida ligger så nära den gamla banan att sponten till höger inte kan tas bort förrän den gamla banan rivs.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan sedd söderut vid södra tunnelmynningen, här finns nu kontaktledning över båda spåren.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan sedd i riktning norrut i södra delen av den nya sträckningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu får tågen gå genom en skarp kurva även här i södra delen av byggområdet, i väntan på att få använda de nya spåren.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om Tycho Hedéns väg har bullerskyddsskärmen utformats som en förlängning av den som byggdes vid dubbelspårsbygget genom Svartbäcken 2002-2004.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!