Bilder och filmer (91)
Bron över motorvägen har nu fått både spår och kontaktledning även på östra sidan, precis som den byggdes för under början av 00-talet. På andra sidan finns växlarna i Samnan där dubbelspåret norrut tar vid.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Provisorierna har varit flera under byggtiden och här ligger några av de provisoriska stolpar som använts.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut vid signalkuren i södra änden av Samnans driftplats med bron över motorvägen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från västra sidan av banan syns här spåren söderut. I väntan på inkoppling av det trafikerade spåret närmast råder hastighetsbegränsning 70 km/h genom kurvorna där spåret lämnar den nya sträckningen och går in på den gamla.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut ser man här både den gamla sträckningen längst till höger i bild och den nya sträckningen fram mot tunnelmynningen till vänster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dubbelspåret sett norrut nära Vittulsbergsvägen, ännu trafikeras dock bara det vänstra spåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utfartsblocksignalerna från Samnan för de båda spåren, den ena dock ännu ogiltigmarkerad.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utfartsblocksignalerna sedda från andra sidan spåren.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan fortsatte här tidigare rakt framåt men är nu lagd i kurva fram mot tunneln.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa ledningsarbeten utöver själva kontaktledningarna återstår i anslutningen mellan gammal och ny bana.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut vid Vittulsbergsvägens vägport mot den nya sträckningen fram mot tunneln.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delningen mellan den nya linjen och den gamla finns strax söder om Vittulsbergsvägen, förvisso flyttad något söderut genom den tillfälliga omläggningen av den gamla banan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Porten för ån Samnan under det nya dubbelspåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eftersom den gamla banan blockerar den andra mynningen av porten leds vattnet ännu genom tillfälliga rör under banvallarna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan fortsätter kurvan fram mot tunnelmynningen, vy söderut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kurvan sedd norrut, här syns också det nu trafikerade spåret ansluta från vänster. Notera skyddsrälerna vid passagen över Samnan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut går banan ner i skärning fram mot tunnelmynningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett upptåg på väg söderut i norra delen av det nya dubbelspåret, men än så länge får det svänga in på den gamla banan strax söder om driftplatsgränsen i Samnan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunnelmynningen gapar svart strax norr om Gamla Uppsala skola.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nära norra änden av byggområdet kan fordon köras ut på rälsen via denna tillfälliga "övergång".
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mötet mellan gamla och nya sträckningen sedd från söder.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut har staket monterats längs hela den nya sträckan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla linjen strax väster om den nya har inte så lång tid kvar i drift nu, den stängs i maj 2017.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När den gamla banan stängs ska flytten av Vattholmavägen västerut färdigställas genom att kurvorna vid nuvarande plankorsning elimineras.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan sedd från den nya sträckningen av Vattholmavägen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sista biten ner i tunneln är banan rak och ligger i skärning ner mot tunnelmynningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banan sedd norrut strax norr om tunneln.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sugtransformator och återledningar har monterats, men hjälpkraftledning och kontaktledningar återstår.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Precis norr om tunneln orienteras de första mellanblocksignalerna på den nya linjen som kommer att sträcka sig till driftplatsgränsen mot Uppsala C.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banan sedd från vägkanten nära tunnelmynningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!