Våren 2015

Under våren 2015 fortsatte tunnelbygget på tre fronter, längst i söder, vid Storgården och vid Gamla Uppsala skola. Schaktgropen utvidgas allt eftersom det behövs för gjutarbetena. I norr färdigställs vägporten för Vittulsbergsvägen medan spontningen för stödmuren i söder blir allt mer klar och gjutarbetena på muren kan påbörjas.

Fler bilder från januari och maj finns men har ännu inte publicerats.

Bilder och filmer (211)
Bild 151–180

Lördag 18 april 2015

På spontningens västra sida till höger i bild skall det nya dubbelspåret schaktas ned.  9 år
ID-nummer:  19286
Direktlänk: /bild/00019286/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena vid Banvallsvägens norra ände sedda från sydväst.  9 år
ID-nummer:  19287
Direktlänk: /bild/00019287/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den permanenta sponten med bebyggelsen på Banvallsvägen i bakgrunden.  9 år
ID-nummer:  19288
Direktlänk: /bild/00019288/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite längre söderut har det monterats stålhylsor kring förankringsbultarna.  9 år
ID-nummer:  19290
Direktlänk: /bild/00019290/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av hylsorna kring bultarna, notera också de snedställda balkar som är en viktig del av stödkonstruktionen samt också de hål som har borrats i överkant på sponten.  9 år
ID-nummer:  19291
Direktlänk: /bild/00019291/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det väntar nya vyer för de boende på Banvallsvägen.  9 år
ID-nummer:  19292
Direktlänk: /bild/00019292/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut har hylsorna fått lock också.  9 år
ID-nummer:  19293
Direktlänk: /bild/00019293/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart börjar det dyka upp armeringsjärn också.  9 år
ID-nummer:  19294
Direktlänk: /bild/00019294/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Och jodå, då återstår bara lite betong också.  9 år
ID-nummer:  19295
Direktlänk: /bild/00019295/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 25 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bakom grävmaskinen växer en ny stödmur och fundament för bullerskyddsskärm fram.  9 år
ID-nummer:  19297
Direktlänk: /bild/00019297/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra änden av spontmuren med den gamla järnvägen i bakgrunden.  9 år
ID-nummer:  19299
Direktlänk: /bild/00019299/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Muren tar slut omedelbart söder om bebyggelsen på Banvallsvägen.  9 år
ID-nummer:  19300
Direktlänk: /bild/00019300/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av södra änden, här ser det ut att återstå en del gjutarbete.  9 år
ID-nummer:  19301
Direktlänk: /bild/00019301/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Muren växer fram på arbetsområdets östra sida, vy norrut.  9 år
ID-nummer:  19302
Direktlänk: /bild/00019302/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill muren ska det nya dubbelspåret passera i nedschaktat läge.  9 år
ID-nummer:  19303
Direktlänk: /bild/00019303/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om Banvallsvägen har redan tidigare en bullerskyddsvall byggts upp som nu omformas något.  9 år
ID-nummer:  19304
Direktlänk: /bild/00019304/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats som ovan, trots att en hel del omflyttning av massor återstår framträder det nya spårets konturer.  9 år
ID-nummer:  19305
Direktlänk: /bild/00019305/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När muren färdigställs kan schaktarbetena och bygget av den nya banvallen fortsätta norrut.  9 år
ID-nummer:  19306
Direktlänk: /bild/00019306/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från den nya sträckningens södra del, här finns stolpfundament för kontaktledningen utplacerade sedan en längre tid.  9 år
ID-nummer:  19307
Direktlänk: /bild/00019307/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya järnvägen växer fram medan den gamla ligger kvar bakom bullerskyddsvallen.  9 år
ID-nummer:  19308
Direktlänk: /bild/00019308/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut längs den blivande järnvägssträckningen.  9 år
ID-nummer:  19309
Direktlänk: /bild/00019309/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya inslag i kulturlandskapet vid Gamla Uppsala.  9 år
ID-nummer:  19310
Direktlänk: /bild/00019310/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra anslutningspunkten mellan ny och gammal bansträckning vid den redan dubbelspårsförberedda bron över Bärbyleden.  9 år
ID-nummer:  19311
Direktlänk: /bild/00019311/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nuvarande bana svänger in på fel sida av den bullerskyddsvall som byggts för det nya spåret.  9 år
ID-nummer:  19312
Direktlänk: /bild/00019312/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett norrgående Upptåg svänger in på den östra sidan av bullerskyddsvallen för det nya spåret, den gamla sträckningen som försvinner om några år. Kurvorna här uppstod då bron över Bärbyleden anpassades för det nya dubbelspåret när den byggdes 2006.  9 år
ID-nummer:  19313
Direktlänk: /bild/00019313/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett södergående Upptåg har ännu en gång passerat enkelspåret genom Gamla Uppsala och når strax Löten och dubbelspåret in mot Uppsala.  9 år
ID-nummer:  19314
Direktlänk: /bild/00019314/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 26 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 11 maj 2015

Tunnelbyggets södra del sett från ett passerande tåg.  5 år
ID-nummer:  26483
Direktlänk: /bild/00026483/
Fotodatum: den 11 maj 2015
Publicerad: den 11 maj 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunnelmynningen växer fram i gropen.  5 år
ID-nummer:  26484
Direktlänk: /bild/00026484/
Fotodatum: den 11 maj 2015
Publicerad: den 11 maj 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här nere kommer tågen att rulla förbi när allt är klart.  5 år
ID-nummer:  26485
Direktlänk: /bild/00026485/
Fotodatum: den 11 maj 2015
Publicerad: den 11 maj 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget passerar på det tillfälliga spåret som går i en båge runt den nya tunnelmynningen.  5 år
ID-nummer:  26486
Direktlänk: /bild/00026486/
Fotodatum: den 11 maj 2015
Publicerad: den 11 maj 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–211