Våren 2015

Under våren 2015 fortsatte tunnelbygget på tre fronter, längst i söder, vid Storgården och vid Gamla Uppsala skola. Schaktgropen utvidgas allt eftersom det behövs för gjutarbetena. I norr färdigställs vägporten för Vittulsbergsvägen medan spontningen för stödmuren i söder blir allt mer klar och gjutarbetena på muren kan påbörjas.

Fler bilder från januari och maj finns men har ännu inte publicerats.

Bilder och filmer (211)
Bild 61–90

Måndag 23 februari 2015

Återfyllningsarbete mellan den nya vägporten och den tillfälliga stålsponten som håller banvallen på plats under bygget.  9 år
ID-nummer:  19149
Direktlänk: /bild/00019149/
Fotodatum: den 23 februari 2015
Publicerad: den 3 mars 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägporten sedd rakt från sidan.  9 år
ID-nummer:  19150
Direktlänk: /bild/00019150/
Fotodatum: den 23 februari 2015
Publicerad: den 3 mars 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Porten sedd från sydost.  9 år
ID-nummer:  19151
Direktlänk: /bild/00019151/
Fotodatum: den 23 februari 2015
Publicerad: den 3 mars 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya vägnedfarten under järnvägen från öster, plankorsningen uppe till vänster.  9 år
ID-nummer:  19152
Direktlänk: /bild/00019152/
Fotodatum: den 23 februari 2015
Publicerad: den 3 mars 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett södergående snabbtåg passerar över den tillfälliga bron över den nya vägporten med begränsad hastighet på grund av provisoriet, med det nya dubbelspåret klart blir hastigheten högre.  9 år
ID-nummer:  19153
Direktlänk: /bild/00019153/
Fotodatum: den 23 februari 2015
Publicerad: den 3 mars 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lördag 18 april 2015

Passage över tunnelarbetsplatsen tidigt på morgonen, där nere pågår bygget av den södra tunnelmynningen.  9 år
ID-nummer:  19193
Direktlänk: /bild/00019193/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett Upptåg passerar norrut över den nya vägporten för Vittulsbergsvägen i projektets nordligaste del.  9 år
ID-nummer:  19194
Direktlänk: /bild/00019194/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägporten sedd från väster, räcken har nu satts upp.  9 år
ID-nummer:  19195
Direktlänk: /bild/00019195/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett södergående Upptåg passerar, spåret ligger ännu på en tillfällig bro över den nya vägporten.  9 år
ID-nummer:  19196
Direktlänk: /bild/00019196/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Runt den tillfälliga järnvägsbron har en ny banvall byggts upp vid porten, samtidigt byggs den nya vägen nere i skärningen.  9 år
ID-nummer:  19197
Direktlänk: /bild/00019197/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från Vittulsbergsvägen i nuvarande plankorsning, här har inte lika mycket hänt på sistone.  9 år
ID-nummer:  19198
Direktlänk: /bild/00019198/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det tillfälliga spåret som byggdes för att kunna bygga vägporten ligger inom den blivande dubbelspårsbanvallen och leder sedan in till det gamla spåret.  9 år
ID-nummer:  19199
Direktlänk: /bild/00019199/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya banvallen svänger av söderut in mot den blivande tunneln genom Gamla Uppsala.  9 år
ID-nummer:  19200
Direktlänk: /bild/00019200/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägporten och den tillfälliga bron sedda från plankorsningen.  9 år
ID-nummer:  19201
Direktlänk: /bild/00019201/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägportens östra sida sedd från söder, här syns den tillfälliga bron över porten.  9 år
ID-nummer:  19202
Direktlänk: /bild/00019202/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Porten har asymmetriska vingmurar då korsningen inte sker i rät vinkel.  9 år
ID-nummer:  19203
Direktlänk: /bild/00019203/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På östra sidan är vägkroppen färdigbyggd.  9 år
ID-nummer:  19204
Direktlänk: /bild/00019204/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nedfarten från öster med den gamla vägen och plankorsningen till vänster, Gamla Uppsala kyrka i fonden.  9 år
ID-nummer:  19205
Direktlänk: /bild/00019205/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På östra sidan finns pumpstation för dagvatten intill porten.  9 år
ID-nummer:  19206
Direktlänk: /bild/00019206/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Porten sedd från nordost med plankorsningen i bakgrunden till vänster.  9 år
ID-nummer:  19207
Direktlänk: /bild/00019207/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även på östra sidan har material fyllts upp kring porten och den tillfälliga spontningen för järnvägsspåret.  9 år
ID-nummer:  19208
Direktlänk: /bild/00019208/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dubbelspårets skärning ner mot tunneln sedd söderut nära Vattholmavägens plankorsning med nuvarande järnväg.  9 år
ID-nummer:  19215
Direktlänk: /bild/00019215/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot tunnelbygget från norr.  9 år
ID-nummer:  19216
Direktlänk: /bild/00019216/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När schaktningsarbetena vid den blivande norra tunnelmynningen nu är klara kan banvallen byggas vidare.  9 år
ID-nummer:  19219
Direktlänk: /bild/00019219/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söderut börjar den tillfälliga spontningen där banan ska läggas i ett tråg och längre söderut i betongtunneln.  9 år
ID-nummer:  19218
Direktlänk: /bild/00019218/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om tråget byggs en stödmur på östra sidan i höjd med fotbollsplanen vid Gamla Uppsala skola.  9 år
ID-nummer:  19217
Direktlänk: /bild/00019217/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tunnelmynningen hamnar ungefär där schaktgropen smalnar av mitt i bild.  9 år
ID-nummer:  19220
Direktlänk: /bild/00019220/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nedfarten från norr sedd från sydväst.  9 år
ID-nummer:  19221
Direktlänk: /bild/00019221/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut ungefär vid den blivande norra tunnelmynningen, tunneltråget norr om den kommer att sträcka sig fram till det brunare, finare materialet i spårområdet mitt i bild.  9 år
ID-nummer:  19222
Direktlänk: /bild/00019222/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detaljvy norrut där spåret ska svänga in mot den befintliga bansträckan. Plankorsningen med Vattholmavägen skymtar till vänster och bron över motorvägen som redan är byggd för dubbelspår syns uppe till höger, där emellan skymtar den tillfälliga bron vid Vittulsbergsvägen.  9 år
ID-nummer:  19223
Direktlänk: /bild/00019223/
Fotodatum: den 18 april 2015
Publicerad: den 24 april 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 121–150