Hösten 2015

Arbetet med betongtunneln fortsätter under hösten 2015 och arbetet med att gräva och spränga ur de två mellanrummen mellan de tre tunneldelar som byggts pågår. Återfyllnad har skett vid Storgården där vägen till Groaplan är återställd. Vattholmavägen har lagts upp på tunneltaket vid Gamla Uppsala skola och järnvägen ska läggas upp på tunneltaket vid södra mynningen så att provisoriet väster om denna kan rivas. Spårarbeten pågår vid Vittulsbergsvägen där provisoriet tas bort i september. En ny provisorisk bro tas samtidigt i drift vid Tycho Hedéns väg där de gamla järnvägsbroarna ersätts med nya. Schaktarbetena söder om tunneln färdigställs och därmed är snart större delen av den nya banunderbyggnaden vid sidan av tunneln färdig.

Bilder och filmer (191)
Bild 151–180

Onsdag 19 augusti 2015

Det provisoriska spåret ligger på västra sidan av nuvarande och blivande spår, på östra sidan går Vattholmavägen parallellt på nära håll.  9 år
ID-nummer:  19603
Direktlänk: /bild/00019603/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga bron sedd från nordväst.  9 år
ID-nummer:  19604
Direktlänk: /bild/00019604/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga bron sedd från den avstängda Tycho Hedéns väg.  9 år
ID-nummer:  19605
Direktlänk: /bild/00019605/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det norra brofästet, inklämt bland befintlig växtlighet.  9 år
ID-nummer:  19606
Direktlänk: /bild/00019606/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga bron med södra brofästet till höger, i bakgrunden nuvarande järnvägsbro och bakom den bron för Vattholmavägen.  9 år
ID-nummer:  19607
Direktlänk: /bild/00019607/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra brofästet på den tillfälliga bron.  9 år
ID-nummer:  19608
Direktlänk: /bild/00019608/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga bron är byggd på den plats där järnvägsbron som användes före dubbelspårsbygget genom Svartbäcken 2002–2004 stod fram tills den revs i våras, en del av brofästet står ännu kvar.  9 år
ID-nummer:  19609
Direktlänk: /bild/00019609/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delar av det gamla brofästet finns kvar även på norra sidan. Nuvarande bro från 2002 ska alltså rivas och ge plats för en ny dubbelspårsbro.  9 år
ID-nummer:  19610
Direktlänk: /bild/00019610/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spontmur vid södra brofästet på provisoriet, en del av det gamla brofästet syns till vänster.  9 år
ID-nummer:  19611
Direktlänk: /bild/00019611/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den provisoriska bron sedd under den nuvarande bron som ska rivas.  9 år
ID-nummer:  19612
Direktlänk: /bild/00019612/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En blivande provisorisk järnvägsbro och en snart rivningsfärdig järnvägsbro sedd under bron för Vattholmavägen.  9 år
ID-nummer:  19614
Direktlänk: /bild/00019614/
Fotodatum: den 19 augusti 2015
Publicerad: den 1 september 2015
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!