Den 12,3 kilometer långa linjen Österalnö–Örnsköldsvik C följer till största delen Moälvens dalgång som på sträckan består av tre större fjärdar, Happstafjärden, Själevadsfjärden och Veckefjärden, alla belägna endast omkring 1 meter över havet. Vi har i de första tre delarna av linjebeskrivningen sett att banan ligger nära vattnet i Österalnö för att sedan stiga upp till 34 meter över havet vid f.d. hållplatsen Västerhus. Därefter återvänder den ner till vattnet strax före Själevad för att sedan åter stiga till en höjdpunkt vid Översjäla, den här gången dock endast 15 meter över havet. I den här avslutande delen av linjebeskribningen ska vi nu följa linjen från Veckefjärdens nordvästra hörn fram till infarten till Örnsköldsvik C, en sträcka där banan lämnar Moälven och i stället stiger upp till linjens högsta punkt i den smala dalen mellan Åsberget och Varvsberget.
Veckefjärdens nordvästra hörn rundas genom en längre kurva med radie 600 meter. I kurvan vänds det kraftiga medlutet ner från Översjäla till ett lika kraftigt motlut, 15-17 promille. Mellan fjärden och järnvägen ligger också E4:an och den följer sedan parallellt med järnvägens södra sida på den följande 800 meter långa raklinjen i väst-östlig riktning. I västra delen av raklinjen finns en gammal gångpassage över spåret, i östra delen två obevakade plankorsningar på mycket kort avstånd för två mindre bilvägar upp till gårdar i Ås, det samhälle som ligger i Åsbergets sydsluttning norr om järnvägen. I östra änden av samma raklinje finns radiouppkopplingstavlan som visar att systemgränsen till system E2 nu är nära, en orienteringstavla för radiouppkopplingstavlan finns också i västra änden av samma raklinje.
Efter en svag högerkurva breder villabebyggelsen ut sig på båda sidor av den följande raklinjen. Här finns därmed också två bevakade plankorsningar, med Lantmannavägen och med Tvillingstavägen, mellan dessa sänks också tillåten hastighet från 80 till 60 km/h. Omedelbart öster om plankorsningen med Tvillingstavägen, på linjens högsta punkt 36 meter över havet, låg mellan åren 1932 och 1974 hållplatsen Tvillingsta. Den gamla byn Tvillingsta ligger på Varvsbergets sydvästra sida och här fanns i mitten av förra seklet en lantbruks- och lantmannaskola. Idag är skolan och större delen av området konverterat till golfbana, byggd på initiativ av Örnsköldsviks kanske mest kända hockeyproffs.
Från hållplatsen Tvillingsta ner till gamla centralstationen vid hamnen var avståndet drygt två kilometer och höjdskillnaden drygt 30 meter. Den nya stationen i Örnsköldsvik ligger högre men också något längre västerut vilket gör att infarten till bangården fortfarande sker i kraftigt medlut på 17-19 promille. Järnvägen hade på sträckan Tvillingsta–Örnsköldsvik C före 1957 en nordligare sträckning men följer idag Varvsbergets nordsluttning genom flera svaga högerkurvor. E4:an passerar över järnvägen i sned vinkel omkring hundra meter öster om den f.d. hållplatsen varefter det återstår knappt 300 meter fram till driftplatsgränsen för Örnsköldsvik C.