Utöver stationerna i Mellansel och Örnsköldsvik fanns längs banan mellan dessa ursprungligen två stationer, Moälven och Själevad. Den förstnämnda öppnades förvisso först den 1 januari 1893, två månader efter att banan öppnats, men får ändå anses vara ursprunglig. Här uppfördes ett stationshus av Byskemodell på bangårdens sydvästra sida, byggnaden lever idag vidare som privat villa. Moälvens station bytte namn till Moliden 1922 och kom från 1934 att trafikeras som håll- och lastplats. 1984 nedgraderades platsen ännu en gång till hållplats för att 1986 läggas ned helt när den lokala persontrafiken försvann.
Bygden kring Moliden har en lång historia av sågverksindustri, både i Galasjöån sydväst om dagens samhälle och framför allt i Moälven nordost om detsamma. Söderåfors sågverk väster om Gottne som togs i drift 1761 flyttades i slutet av 1770-talet till en lämpligare plats längre nedströms och bildade Mo sågverk. Sågen utvecklades allt mer och utgjorde grunden till bildandet av Mo och Domsjö Aktiebolag 1873, åtta år efter en ny sågverksetablering vid Moälvens utlopp i havet vid Domsjö. Företaget som senare bytte namn till MoDo AB och idag är en del av Holmenkoncernen har alltså sitt ursprung i Moliden, i byn finns också ett MoDo-museum.