Mo socken bildades 1822 genom utbrytning ur Själevads socken. En kyrka stod klar 1826 i närheten av sågverket vid Moälven. Dagens tätort har idag drygt 300 invånare och breder ut sig mellan järnvägen och Moälven på ömse sidor av kyrkan. I nordväst närmare den gamla stationen passerar huvudvägen genom samhället under järnvägen och bebyggelsen breder ut sig även på järnvägens västra sida.
I förra delen av linjebeskrivningen kom vi fram till Molidens gamla stationsområde genom kraftiga medlut ner från passagen runt Rösåsberget. Precis vid stationsområdet är banan nära horisontell på en sträcka av 350 meter och även rak i drygt 800 meter. Det kraftiga medlutet kommer emellertid genast tillbaka och fortsätter att ligga mellan 15 och 18 promille de 2,5 kilometer som återstår fram till järnvägsbron över Moälven. På samma raklinje som Molidens station låg vid finns längre söderut en gångfålla där en plankorsning tidigare legat. Härefter finns bebyggelse längs med järnvägens sydvästra sida fram till den följande korta svaga kurvan. Landsvägens passage under järnvägen strax efter denna sker genom en både låg och smal vägport som säkert kan vålla problem för vägtrafiken ibland.
Vägporten ligger på en 230 meter lång raklinje, och från och med denna ligger huvuddelen av bebyggelsen på nordöstra sidan av järnvägen. I inledningen av den följande längre högerkurvan låg mellan åren 1929 och 1967 hållplatsen Mo kyrka, av vilken mycket finns kvar än idag. Sydost om hållplatsen fortsätter bebyggelsen på järnvägens nordöstra sida efter ett kort uppehåll. Den längre högerkurvan följs av en kort vänsterkurva och en 300 meter lång raklinje längs med det sydligaste villaområdet i tätorten. I den följande 350 meter långa kurvan med radie 440 meter passerar den södra infartsvägen till tätorten över järnvägen på bro, här har tidigare funnits en plankorsning. Kurvan vrider banan mot rakt ostlig riktning fram till bron över Moälven.