Som framgår av den första delen av linjebeskrivningen råder det inledningsvis motlut på Mellanselsbanan vid färd i riktning mot Örnsköldsvik. Det beror på att banan öster om Brandtjäl inte följer nära Moälven utan istället passerar nära Rösåsberget söder om byn Söderå. Mitt på en 250 meter lång raklinje (den fjärde räknat från f.d. hållplatsen Brandtjäl) passerar en skogsbilväg som bland annat leder till Rösåsbergets topp över järnvägen i en obevakad plankorsning, i raklinjens östra ände ligger också banvaktstugan Söderå. Banvaktstugan ligger nära krönet där stigningen upp från Mellansel tar slut och övergår i kraftigt medlut ner mot Österalnö. Höjden är här 96 meter över havet, 32 meter högre än Mellansel.
Vid banvaktstugan inleds en kurvserie om totalt sju kurvor varav sex har radie omkring 400 meter. Högerkurvorna är generellt längre än vänsterkurvorna, upp till 320 meter, vilket gör att banan vrider söderut och i slutet av serien har rakt sydlig riktning. I slutet av kurvserien passerar järnvägen östra änden av Rösåsbergets mäktiga stup mot söder, här ligger järnvägen också som på en hylla i branten. När medlutet börjar strax efter banvaktstugan uppgår det till 16-18 promille för att i slutet av nyss beskrivna kurvserie tillfälligt minska till 13 promille.
Vid banvaktstugan inleds en kurvserie om totalt sju kurvor varav sex har radie omkring 400 meter. Högerkurvorna är generellt längre än vänsterkurvorna, upp till 320 meter, vilket gör att banan vrider söderut och i slutet av serien har rakt sydlig riktning. I slutet av kurvserien passerar järnvägen östra änden av Rösåsbergets mäktiga stup mot söder, här ligger järnvägen också som på en hylla i branten. När medlutet börjar strax efter banvaktstugan uppgår det till 16-18 promille för att i slutet av nyss beskrivna kurvserie tillfälligt minska till 13 promille.
Omedelbart söder om Rösåsbeget kommer järnvägen åter in i bebyggelse i den lilla byn Berget, här finns hus på båda sidor av spåret. Kurvserien bryts av en drygt 100 meter lång raklinje på vilken en enkel gångfålla finns. Järnvägen går först parallellt med en mindre väg öster om spåret men viker sedan av från denna i en kortare högerkurva som föregår den hela 430 meter långa f.d. infartskurvan till Molidens station. Vid slutet av kurvan ligger banvaktstugan Moliden på banans västra sida. Radierna för de sistnämnda två kurvorna är 470 respektive 500 meter, lutningen varierar här mellan 15 och drygt 18 promille.