Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 661–690

Onsdag 28 juni 2017

Växel 471 och spåren intill den väntar ännu på påfyllning av makadam.  5 år
ID-nummer:  28617
Direktlänk: /bild/00028617/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 2 är snart klar fram till huvudsignalen Gv 122.  5 år
ID-nummer:  28618
Direktlänk: /bild/00028618/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen är framme vid norra plattformsänden och vattnet i botten av gropen har i stort sett eliminerats.  5 år
ID-nummer:  28619
Direktlänk: /bild/00028619/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några meter återstår av schakten för spår 2.  5 år
ID-nummer:  28620
Direktlänk: /bild/00028620/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från norra plattformsänden.  5 år
ID-nummer:  28621
Direktlänk: /bild/00028621/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Precis som för spår 1 ska spår 2 här anslutas till de gamla spåren fram till slutinkopplingen i augusti då denna del ska byggas om.  5 år
ID-nummer:  28622
Direktlänk: /bild/00028622/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dumprarna kör in från sidan direkt till norra änden av gropen för att lastas.  5 år
ID-nummer:  28623
Direktlänk: /bild/00028623/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut byggs delar till de kommande växlarna mellan spår 1 och 2 i norra bangårdsänden.  5 år
ID-nummer:  28624
Direktlänk: /bild/00028624/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För att spara tid monteras de delar som inte levereras tillsammans med växlarna redan nu så att de sedan kan lyftas på plats tillsammans med växlarna.  5 år
ID-nummer:  28625
Direktlänk: /bild/00028625/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sista rycket i schaktningen för spår 2.  5 år
ID-nummer:  28626
Direktlänk: /bild/00028626/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Färgskiftningar i kanten av schaktgropen.  5 år
ID-nummer:  28627
Direktlänk: /bild/00028627/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite längre bort syns andra färger i kanten.  5 år
ID-nummer:  28628
Direktlänk: /bild/00028628/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Höjning av underbyggnaden till slutlig nivå.  5 år
ID-nummer:  28629
Direktlänk: /bild/00028629/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dumprarna kör in från norr via en tillfällig överfart strax norr om huvudsignalen Gv 122.  5 år
ID-nummer:  28630
Direktlänk: /bild/00028630/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under eftermiddagen har räls kapats för att läggas in i förbindelsen mellan spår 1 och spår 2 söder om stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28631
Direktlänk: /bild/00028631/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räls har även förberetts för den andra förbindelsen, på båda ställena ska dessutom en isolerskarv placeras mitt mellan växlarna.  5 år
ID-nummer:  28632
Direktlänk: /bild/00028632/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen för spår 2 är klar, nu återstår återfyllningen.  5 år
ID-nummer:  28633
Direktlänk: /bild/00028633/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid elvatiden efter att kvällen sista tåg passerat brukar nattens arbetspass börja, men denna kväll var malmtåget med last av kol försenat och kom sedan inte vidare mot Kiruna.  5 år
ID-nummer:  28634
Direktlänk: /bild/00028634/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eftersom malmtåget inte fick rulla vidare blev det tid för en liten åktur i en liftkorg, här vy söderut.  5 år
ID-nummer:  28635
Direktlänk: /bild/00028635/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot stationshuset och södra bangårdsänden.  5 år
ID-nummer:  28636
Direktlänk: /bild/00028636/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra bangårdsänden där malmtåget växlat över mot Kiruna men har stopp för vidare fart in i triangelspåret.  5 år
ID-nummer:  28637
Direktlänk: /bild/00028637/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot lokstallet och området närmast söder om det där såväl byggmaterial som schaktmassor lagras.  5 år
ID-nummer:  28638
Direktlänk: /bild/00028638/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammalt och nytt material lagras vid sidan av bangården. Här syns också den tillfälliga överfarten över de tidigare byggda spåren i norra delen av bangården.  5 år
ID-nummer:  28639
Direktlänk: /bild/00028639/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 4, gamla spår 5, har nu rivits upp förutom den del som byggdes nytt redan hösten 2016.  5 år
ID-nummer:  28640
Direktlänk: /bild/00028640/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna från det upprivna spåret ligger delvis kvar tillsammans med ny räls på lager för framtida spårbyggen.  5 år
ID-nummer:  28641
Direktlänk: /bild/00028641/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På andra sidan godsmagasinet finns också ett lager av material till bygget.  5 år
ID-nummer:  28642
Direktlänk: /bild/00028642/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av infästningen av brygga 9 i stolpen vid norra änden av godsmagasinet. Här ska nattens arbeten med vinkelslipen sättas in.  5 år
ID-nummer:  28643
Direktlänk: /bild/00028643/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 9 i väntan på rivning, en väntan som fördröjs av det stillastående tåget.  5 år
ID-nummer:  28644
Direktlänk: /bild/00028644/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På grund av banarbete kunde tåget inte fortsätta mot Kiruna utan fick efter väntan på signalgivare backas tillbaka söderut och köra vidare mot Koskullskulle.  5 år
ID-nummer:  28645
Direktlänk: /bild/00028645/
Fotodatum: den 28 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Torsdag 29 juni 2017

Vid halv ett-tiden kan arbetet med att riva brygga 9 påbörjas efter strulet med det sena malmtåget.  5 år
ID-nummer:  28647
Direktlänk: /bild/00028647/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 721–750