Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 601–630

Tisdag 27 juni 2017

Vagnen körs in under maskinen med en motortralla.  5 år
ID-nummer:  28557
Direktlänk: /bild/00028557/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Maskinen sänks ner så den kan hakas fast i vagnen.  5 år
ID-nummer:  28558
Direktlänk: /bild/00028558/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Larfötterna läggs sedan upp på de speciella urtag som finns för dessa.  5 år
ID-nummer:  28559
Direktlänk: /bild/00028559/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 471 ligger där den ska och är tillfälligt ihopskarvad.  5 år
ID-nummer:  28560
Direktlänk: /bild/00028560/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Långsliprar har lagts närmast växeln.  5 år
ID-nummer:  28561
Direktlänk: /bild/00028561/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbindelsen mellan växlarna norr om gångbron byggs.  5 år
ID-nummer:  28562
Direktlänk: /bild/00028562/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna läggs ut och justeras.  5 år
ID-nummer:  28563
Direktlänk: /bild/00028563/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista tre sliprarna närmast växel 470 i spår 1 läggs.  5 år
ID-nummer:  28564
Direktlänk: /bild/00028564/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en ny växelförbindelse tar form.  5 år
ID-nummer:  28565
Direktlänk: /bild/00028565/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya förbindelsen mellan spår 1 och spår 2 söder om stationshuset sett från gångbron.  5 år
ID-nummer:  28566
Direktlänk: /bild/00028566/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu saknas räls, men spårens slutliga utformning kan nu börja anas.  5 år
ID-nummer:  28567
Direktlänk: /bild/00028567/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron ligger gamla spår 5 kvar men har nu haft sin sista uppgift vid leveransen av växlar.  5 år
ID-nummer:  28568
Direktlänk: /bild/00028568/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen för spår 4 söder om gångbron fortsätter medan makadam har lagts för spår 3 upp till stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28569
Direktlänk: /bild/00028569/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården sedd från gångbron, kabelrännor har nu börjat läggas från söder.  5 år
ID-nummer:  28570
Direktlänk: /bild/00028570/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut vid stationshuset när det återstår ytterligare en sträcka att lägga sliprar på mellan de nya växlarna.  5 år
ID-nummer:  28571
Direktlänk: /bild/00028571/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mindre än en timme senare är sliprarna lagda mellan växlarna och läggs ut.  5 år
ID-nummer:  28572
Direktlänk: /bild/00028572/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa steg är att lägga på räls på sliprarna.  5 år
ID-nummer:  28573
Direktlänk: /bild/00028573/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllnadsarbetena för spår 4 sedda från stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28574
Direktlänk: /bild/00028574/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Traktorgrävaren placerar rälsen på sliprarna.  5 år
ID-nummer:  28575
Direktlänk: /bild/00028575/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En första räl har strax kommit på plats.  5 år
ID-nummer:  28576
Direktlänk: /bild/00028576/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om växel 471 är underbyggnaden ännu inte klar för något spårbygge.  5 år
ID-nummer:  28577
Direktlänk: /bild/00028577/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelrännor har lagts mellan spåren 5 och 6 norr om gångbron där lastområdet vid spår 6 hindrar dem från att ligga på bangårdens utsida.  5 år
ID-nummer:  28578
Direktlänk: /bild/00028578/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om det blivande lastområdet kan rännorna åter ligga på bangårdens utsida.  5 år
ID-nummer:  28579
Direktlänk: /bild/00028579/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underbyggnaden för spår 4 vältas där den har nått önskad höjd.  5 år
ID-nummer:  28580
Direktlänk: /bild/00028580/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmare gångbron arbetar grävmaskinen fortsatt med att fördela massorna.  5 år
ID-nummer:  28581
Direktlänk: /bild/00028581/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från gångbron i sina olika stadier.  5 år
ID-nummer:  28582
Direktlänk: /bild/00028582/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 ligger närmast att färdigställas, men en hel del arbete återstår.  5 år
ID-nummer:  28583
Direktlänk: /bild/00028583/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växlarna framför stationshuset sedda från norr.  5 år
ID-nummer:  28584
Direktlänk: /bild/00028584/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra rälen kommer på plats på spår 2 mellan växlarna.  5 år
ID-nummer:  28585
Direktlänk: /bild/00028585/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Att få hela rälen att stå upprätt i befästningarna är lättare sagt än gjort.  5 år
ID-nummer:  28586
Direktlänk: /bild/00028586/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 661–690