Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 571–600

Tisdag 27 juni 2017

På parkeringen mellan godsmagasinet och stationshuset fanns plats att lägga den stora stålkonstruktionen.  5 år
ID-nummer:  28527
Direktlänk: /bild/00028527/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla bryggorna är otympliga att hantera och dessutom inte heller speciellt vridstyva.  5 år
ID-nummer:  28528
Direktlänk: /bild/00028528/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 6 arbetar man med att flytta kontaktledningarna samt jordlinan till höger.  5 år
ID-nummer:  28529
Direktlänk: /bild/00028529/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som ersättning för brygga 8 har kontaktledningen hängts upp i två nya stolpar, för närvarande med två ledningar på samma utliggare.  5 år
ID-nummer:  28530
Direktlänk: /bild/00028530/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedvanlig kapning och skarvning av bärlina pågår vid brygga 6.  5 år
ID-nummer:  28531
Direktlänk: /bild/00028531/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen börjar komma på plats för lyft av brygga 6.  5 år
ID-nummer:  28532
Direktlänk: /bild/00028532/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen som burit brygga 8 mitt på bangården kapas ner på en gång.  5 år
ID-nummer:  28533
Direktlänk: /bild/00028533/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inte trädfällning utan stolpfällning.  5 år
ID-nummer:  28534
Direktlänk: /bild/00028534/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en av de vackra men i den nya stationsmiljön till synes lite malplacerade gamla gröna bryggorna är på väg bort.  5 år
ID-nummer:  28535
Direktlänk: /bild/00028535/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kapning av bryggan intill stolpen påbörjas när den gjorts fast i mobilkranens krok.  5 år
ID-nummer:  28536
Direktlänk: /bild/00028536/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omkring klockan 02.40 lyfter så även brygga 6 från sina stolpar.  5 år
ID-nummer:  28537
Direktlänk: /bild/00028537/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan kunde här läggas ned alldeles intill en av stolparna som burit den.  5 år
ID-nummer:  28538
Direktlänk: /bild/00028538/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan har tagit mark och får nu vänta på borttransport.  5 år
ID-nummer:  28539
Direktlänk: /bild/00028539/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningarna får nu hängas upp i nya stolpen 1321-27a så att tågen snart kan rulla förbi igen.  5 år
ID-nummer:  28540
Direktlänk: /bild/00028540/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Steg för steg förändras miljön omkring den nya plattformen.  5 år
ID-nummer:  28541
Direktlänk: /bild/00028541/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På morgonen läggs de återstående sliprarna in under växel 472.  5 år
ID-nummer:  28542
Direktlänk: /bild/00028542/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln har höjts upp i ena änden så att sliprarna kan läggas in.  5 år
ID-nummer:  28543
Direktlänk: /bild/00028543/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spåret mellan växel 471 och växel 470 i spår 1 närmast justeras inför spårbygget.  5 år
ID-nummer:  28544
Direktlänk: /bild/00028544/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen fortsätter längre norrut.  5 år
ID-nummer:  28545
Direktlänk: /bild/00028545/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Pumpar har satts in för att bli av med vattnet i botten av schaktgropen.  5 år
ID-nummer:  28546
Direktlänk: /bild/00028546/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen har nått upp till dvärgsignalen 151 norr om godsmagasinet.  5 år
ID-nummer:  28547
Direktlänk: /bild/00028547/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett malmtåg passerar schaktarbetena vid norra plattformsänden.  5 år
ID-nummer:  28548
Direktlänk: /bild/00028548/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är fortsatt blött i botten av den grop som grävs.  5 år
ID-nummer:  28549
Direktlänk: /bild/00028549/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen sker här direkt utan isolering.  5 år
ID-nummer:  28550
Direktlänk: /bild/00028550/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastning av dumper i norra delen av schaktområdet.  5 år
ID-nummer:  28551
Direktlänk: /bild/00028551/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hål för ännu en pump grävs i botten av gropen.  5 år
ID-nummer:  28552
Direktlänk: /bild/00028552/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ibland får man samsas om utrymmet.  5 år
ID-nummer:  28553
Direktlänk: /bild/00028553/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Pumpen sänks ner för att avlägsna vattnet under bygget.  5 år
ID-nummer:  28554
Direktlänk: /bild/00028554/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla spår 4 ligger kvar längst i norr men behöver nu rivas, här lossas befästningarna.  5 år
ID-nummer:  28555
Direktlänk: /bild/00028555/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt är spårläggningsmaskinen klar med sina uppdrag och ska lastas på sin specialbyggda vagn.  5 år
ID-nummer:  28556
Direktlänk: /bild/00028556/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 631–660