Augusti 2017

Efter ett trafikavbrott i maj, det stora under pingsthelgen i början av juni samt två kortare avbrott under juli månad gick bangårdsprojektet mot sitt slut när vi gick in i augusti månad. Siktet var nu inställt mot den sista stora avstängningen på två dygn i slutet av augusti då de sista stora schaktarbetena skulle utföras och de arbeten som utfördes fram tills dess var på många sätt föreberedelser för denna slutinkoppling. Ett visst semesterlugn kunde också få infinna sig någon vecka medan sommaren ännu varade. Här tittar vi på arbetena från månadens början fram till dagen före slutinkopplingen, den behandlas i ett separat avsnitt.

I början av månaden fortsatte arbetet med att bygga färdigt spår 3 och 4 efter ombyggnaden av underbyggnaden. Vissa arbeten med kabelrännor och kabeldragning pågick också, men arbetena bedrevs i allmänhet inte i något högre tempo och med några stora personalstyrkor. Fram mot mitten av månaden återupptogs vissa elarbeten med utbyte och komplettering av kontaktledningsanläggningen, men det var först mot slutet av månaden som dragningen av kontaktledning över fler spår än de två driftsatta närmast stationshuset började förberedas i större utsträckning och ledningen över spår 5 och vissa stickspår i norr kom på plats. I veckan före slutinkopplingen sattes också flera nya signaler upp över de ännu inte ibruktagna spåren.

Längst i norr påbörjades under slutet av månaden också arbetet med att lägga in den växel som ska binda samman omformarspåret med Inlandsbanans infartsspår strax innan detta svänger in på spår 2 norr om plankorsningen i norr. Så snart Inlandsbanans turisttrafik slutat för säsongen revs spåret och schaktning för den nya växeln påbörjades innan växeln kunde läggas på plats. Detta arbete hade ingen större tidspress då trafiken på Inlandsbanan är synnerligen begränsad utanför turisttrafikens säsong och växeln togs i drift först i september.

Bilder och filmer (397)
Bild 151–180

Fredag 18 augusti 2017

Den nya ledningen når fram till spår 2 och går parallellt med den gamla ledningssektionen som senare även den ska bytas ut.  5 år
ID-nummer:  30190
Direktlänk: /bild/00030190/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är en ny och en gammal kontaktledning över vardera spåret här i norra änden av växelförbindelsen söder om plankorsningen.  5 år
ID-nummer:  30191
Direktlänk: /bild/00030191/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid nästa stolpe har den nydragna ledningen från nattens arbeten näst längst till vänster lyfts utom strömavtagarnas räckhåll.  5 år
ID-nummer:  30192
Direktlänk: /bild/00030192/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den norra änden av den nya ledningen är ännu något provisoriskt infäst i norra änden mot stolpen vid spår 1 närmast söder om plankorsningen.  5 år
ID-nummer:  30193
Direktlänk: /bild/00030193/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 21 augusti 2017

Arbeten med en ny kabelränna pågår mellan spår 3 och spår 4 söderut från kabelbrunnarna i höjd med teknikhusen i söder på eftermiddagen.  5 år
ID-nummer:  30194
Direktlänk: /bild/00030194/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signalarbeten pågår också vid den blivande huvuddvärgsignalen vid spår 2 norr om gångbron.  5 år
ID-nummer:  30195
Direktlänk: /bild/00030195/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en vecka får persontågen mot Kiruna använda den gamla växeln omedelbart norr om norra plattformsänden i stället för den nya längre norrut.  5 år
ID-nummer:  30196
Direktlänk: /bild/00030196/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Runt den gamla vattenhästen söder om lokstallet har schaktarbeten påbörjats för viss sanering av gamla föroreningar i marken.  5 år
ID-nummer:  30197
Direktlänk: /bild/00030197/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 3 byggs inte ihop med resterande spår i norr före slutinkopplingen då alla kvarvarande gamla spår ändå ska rivas.  5 år
ID-nummer:  30198
Direktlänk: /bild/00030198/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har den nya kabelrännan längs spår 1 söder om plankorsningen kommit på plats.  5 år
ID-nummer:  30199
Direktlänk: /bild/00030199/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det har också blivit aktivitet vid Inlandsbanan och omformarspåret längst i norr där bangårdens sista nya växel ska läggas in under avstängningen i slutet av månaden.  5 år
ID-nummer:  30200
Direktlänk: /bild/00030200/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En del av omformarspåret har rivits för att ge plats för den nya växeln.  5 år
ID-nummer:  30201
Direktlänk: /bild/00030201/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omformarspårets gamla räls har vräkts åt sidan.  5 år
ID-nummer:  30202
Direktlänk: /bild/00030202/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omformarspåret är rivet även strax norr om den nordligaste gamla bryggan, brygga 26.  5 år
ID-nummer:  30203
Direktlänk: /bild/00030203/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vattenhästen söder om lokstallet får snart flytta på sig.  5 år
ID-nummer:  30204
Direktlänk: /bild/00030204/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vattenhästen med ett passerande persontåg utan vattenbehov i bakgrunden.  5 år
ID-nummer:  30205
Direktlänk: /bild/00030205/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det stora upplaget av schaktmassor strax intill gångbron sett från nordväst, stationshuset skymtar till vänster.  5 år
ID-nummer:  30206
Direktlänk: /bild/00030206/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite i taget av upplaget körs nu bort med lastbilar.  5 år
ID-nummer:  30207
Direktlänk: /bild/00030207/
Fotodatum: den 21 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 22 augusti 2017

De återstående två huvudsignalerna i södra bangårdsänden för spår 3 och spår 4 håller på att monteras.  5 år
ID-nummer:  30208
Direktlänk: /bild/00030208/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvudsignalen för spår 4 har kommit på plats och bredvid den monteras också den tillhörande dvärgsignalen.  5 år
ID-nummer:  30209
Direktlänk: /bild/00030209/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar har också dragits för att kunna sätta upp huvuddvärgsignalen i norra änden av spår 1a över plattformen.  5 år
ID-nummer:  30210
Direktlänk: /bild/00030210/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya huvuddvärgsignalen Gv 110 står ännu på marken mot stolpen som den ska hängas upp i.  5 år
ID-nummer:  30211
Direktlänk: /bild/00030211/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med signalerna över spår 4 fortsätter, dvärgsignalens stolpe har fästs i bryggans nederkant men måste fästas även upptill.  5 år
ID-nummer:  30212
Direktlänk: /bild/00030212/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett vinkeljärn skruvas fast på bryggans ovansida så att dvärgsignalen kan fästas ordentligt.  5 år
ID-nummer:  30213
Direktlänk: /bild/00030213/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nere på marken måste kablar för spårledningarna dras mellan kabelrännorna och spåren runt isolerskarvarna vid signalerna.  5 år
ID-nummer:  30214
Direktlänk: /bild/00030214/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När signalerna är på plats ska huvudsignalen även få en märktavla.  5 år
ID-nummer:  30215
Direktlänk: /bild/00030215/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Monteringsarbetet över spår 4 är klart, sedan återstår kabeldragning för att signalerna ska kunna lysa också.  5 år
ID-nummer:  30216
Direktlänk: /bild/00030216/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Näst på tur spår huvudsignalen Gv 165 över spår 3 som har två sken då hastigheten genom växlarna till och från spåren 1–3 blir 80 km/h.  5 år
ID-nummer:  30217
Direktlänk: /bild/00030217/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även en tvåskenssignal är förvånansvärt stor i jämförelse med omgivande personer.  5 år
ID-nummer:  30218
Direktlänk: /bild/00030218/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signalen krokas fast på liftkorgens utsida och färden upp mot bryggan påbörjas.  5 år
ID-nummer:  30219
Direktlänk: /bild/00030219/
Fotodatum: den 22 augusti 2017
Publicerad: den 17 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240