Augusti 2017

Efter ett trafikavbrott i maj, det stora under pingsthelgen i början av juni samt två kortare avbrott under juli månad gick bangårdsprojektet mot sitt slut när vi gick in i augusti månad. Siktet var nu inställt mot den sista stora avstängningen på två dygn i slutet av augusti då de sista stora schaktarbetena skulle utföras och de arbeten som utfördes fram tills dess var på många sätt föreberedelser för denna slutinkoppling. Ett visst semesterlugn kunde också få infinna sig någon vecka medan sommaren ännu varade. Här tittar vi på arbetena från månadens början fram till dagen före slutinkopplingen, den behandlas i ett separat avsnitt.

I början av månaden fortsatte arbetet med att bygga färdigt spår 3 och 4 efter ombyggnaden av underbyggnaden. Vissa arbeten med kabelrännor och kabeldragning pågick också, men arbetena bedrevs i allmänhet inte i något högre tempo och med några stora personalstyrkor. Fram mot mitten av månaden återupptogs vissa elarbeten med utbyte och komplettering av kontaktledningsanläggningen, men det var först mot slutet av månaden som dragningen av kontaktledning över fler spår än de två driftsatta närmast stationshuset började förberedas i större utsträckning och ledningen över spår 5 och vissa stickspår i norr kom på plats. I veckan före slutinkopplingen sattes också flera nya signaler upp över de ännu inte ibruktagna spåren.

Längst i norr påbörjades under slutet av månaden också arbetet med att lägga in den växel som ska binda samman omformarspåret med Inlandsbanans infartsspår strax innan detta svänger in på spår 2 norr om plankorsningen i norr. Så snart Inlandsbanans turisttrafik slutat för säsongen revs spåret och schaktning för den nya växeln påbörjades innan växeln kunde läggas på plats. Detta arbete hade ingen större tidspress då trafiken på Inlandsbanan är synnerligen begränsad utanför turisttrafikens säsong och växeln togs i drift först i september.

Bilder och filmer (397)
Bild 121–150

Fredag 18 augusti 2017

När linan löper över hjulet kan dragningen fortsätta söderut.  5 år
ID-nummer:  30160
Direktlänk: /bild/00030160/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan dras ut söderut.  5 år
ID-nummer:  30161
Direktlänk: /bild/00030161/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Proceduren upprepas vid nästa stolpe.  5 år
ID-nummer:  30162
Direktlänk: /bild/00030162/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen ska sedan löpa över mot spår 1 där den andra liftmotorvagnen möter upp för att ta emot bärlinan.  5 år
ID-nummer:  30163
Direktlänk: /bild/00030163/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I nordligaste hela bryggan hängs bärlinan således upp över spår 1.  5 år
ID-nummer:  30164
Direktlänk: /bild/00030164/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan fästs sedan i den stållina som dragits fram från viktavspänningen.  5 år
ID-nummer:  30165
Direktlänk: /bild/00030165/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan har fästs i stållinan med hjälp av en lyftögla och ett par grodor, en stållina som tillfälligt hängts upp i kontaktledningen intill.  5 år
ID-nummer:  30166
Direktlänk: /bild/00030166/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan kan nu spännas från trumvagnen.  5 år
ID-nummer:  30167
Direktlänk: /bild/00030167/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linan kan nu fästas i utliggarna med början från söder.  5 år
ID-nummer:  30168
Direktlänk: /bild/00030168/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska linan fästas i första utliggaren över spår 2 och den tillfälliga upphängningen tas bort.  5 år
ID-nummer:  30169
Direktlänk: /bild/00030169/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utliggaren vänds till rätt position innan bärlinan läggs på plats.  5 år
ID-nummer:  30170
Direktlänk: /bild/00030170/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan dras fast i utliggaren.  5 år
ID-nummer:  30171
Direktlänk: /bild/00030171/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Proceduren upprepas vid nästa stolpe.  5 år
ID-nummer:  30172
Direktlänk: /bild/00030172/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Över spår 2 samlas den extra lin som förstärkt bärlinan in.  5 år
ID-nummer:  30173
Direktlänk: /bild/00030173/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan har satts upp på hela sträckan och kan nu tillfälligt fästas i den tidigare förberedda stållinan.  5 år
ID-nummer:  30174
Direktlänk: /bild/00030174/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så är det dags att dra ut även kontakttråden, detta görs nu från söder.  5 år
ID-nummer:  30175
Direktlänk: /bild/00030175/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan kontakttråden fästs i avspänningslinan rör sig trumvagnen norrut och rullar ut tråden.  5 år
ID-nummer:  30176
Direktlänk: /bild/00030176/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttråden är liksom bärlinan tillfälligt fäst i avspänningslinan.  5 år
ID-nummer:  30177
Direktlänk: /bild/00030177/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttråden fästs i den första utliggaren över spår 1.  5 år
ID-nummer:  30178
Direktlänk: /bild/00030178/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttråden sitter fast i en första utliggare.  5 år
ID-nummer:  30179
Direktlänk: /bild/00030179/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa utliggare har en speciell infästning där ledningen ska vika av mot spår 2.  5 år
ID-nummer:  30180
Direktlänk: /bild/00030180/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet tas åter över av arbetslaget på spår 2.  5 år
ID-nummer:  30181
Direktlänk: /bild/00030181/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttråden fästs i den första utliggaren över spår 2.  5 år
ID-nummer:  30182
Direktlänk: /bild/00030182/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningsarbete i natten.  5 år
ID-nummer:  30183
Direktlänk: /bild/00030183/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så ska även kontakttråden tillfälligt fästas i stållinan från norr.  5 år
ID-nummer:  30184
Direktlänk: /bild/00030184/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att både kontakttråd och bärlina kommit på plats återstår det att montera litsar mellan de två innan nattens arbeten kan avslutas.  5 år
ID-nummer:  30185
Direktlänk: /bild/00030185/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I dagsljus kan man se resultatet av nattens kontaktledningsarbeten. Här syns dock först avspänningen av den återstående gamla kontaktledningen över norra delen av spår 2 som kommit på plats tidigare.  5 år
ID-nummer:  30186
Direktlänk: /bild/00030186/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya sektionen över växelförbindelsen börjar här intill återstoden av gamla brygga 18.  5 år
ID-nummer:  30187
Direktlänk: /bild/00030187/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar man söderut här ser man inte mindre än tre avspänningslinor, varav en är tillfällig för den gamla växelförbindelsen söderut mot spår 2.  5 år
ID-nummer:  30188
Direktlänk: /bild/00030188/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter bangårdens nordligaste brygga lämnar den nya ledningen spår 1 och går över mot spår 2.  5 år
ID-nummer:  30189
Direktlänk: /bild/00030189/
Fotodatum: den 18 augusti 2017
Publicerad: den 16 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 181–210