September 2017

Sedan de stora arbetena med schakt, spår, växlar och signaler blivit klara under slutinkopplingen i slutet av augusti återstod så här i slutet av det stora projektet en mängd mindre men viktiga åtgärder. Arbetet med Inlandsbanans infart från Porjus och spåret till omformarstationen fortsatte ännu lite till med schaktning och spårbygge i den mindre skalan. Arbetet med att bygga kabelrännor fortgick under hela månaden och dessutom måste kablar som förlagts i tillfälliga skydd läggas ned i de färdiga rännorna. Den sista gamla kontaktledningsbryggan revs slutligen också tillsammans med flera gamla stolpar som ännu inte hade tagits bort.

Den sista större åtgärden som påbörjades under projektet var stängsling runt bangården, något som av förklarliga skäl inte kan genomföras före de andra stora ombyggnaderna. Nytt stängsel sätts upp på bangårdens nordöstra sida, alltså på centrumsidan av bangården, från plankorsningen i söder till plankorsningen i norr med undantag för plattformen. Den stora planen intill bangården intill södra bangårdsänden stängslas in genom att stängslet följer gatan i söder och ett kortare stängsel sätts upp mellan plattformen och intilliggande fastighet nära väntkuren vid spår 1a. Stängselarbetena påbörjades under månaden men fortsatte sedan under senhösten.

Bilder och filmer (413)
Bild 301–330

Tisdag 26 september 2017

Gjutning av fundament för nytt stängsel.  4 år
ID-nummer:  31302
Direktlänk: /bild/00031302/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blivande stängslet längst i söder sett från norr.  4 år
ID-nummer:  31303
Direktlänk: /bild/00031303/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De flesta stolpar har nu satts upp ner mot plankorsningen i söder.  4 år
ID-nummer:  31304
Direktlänk: /bild/00031304/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt ska mer makadam köras ut för att fylla hålrummen mellan spåren på bangården.  4 år
ID-nummer:  31305
Direktlänk: /bild/00031305/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut arbetar man med neutralisering av spår 3.  4 år
ID-nummer:  31306
Direktlänk: /bild/00031306/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam har nu lagts ut mellan spår 1 och 2 där det också ännu finns många kablar utanför rännorna.  4 år
ID-nummer:  31307
Direktlänk: /bild/00031307/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälerna lossas från sliprarna inför neutraliseringen.  4 år
ID-nummer:  31308
Direktlänk: /bild/00031308/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset är plattsättningen nu klar efter det borttagna fundamentet.  4 år
ID-nummer:  31309
Direktlänk: /bild/00031309/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Solsken en kort stund över bangården medan stolpsättningen i söder är nästan framme vid plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  31310
Direktlänk: /bild/00031310/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Varje stolpe lodas in noggrant för att det kommande stängslet ska gå att montera.  4 år
ID-nummer:  31311
Direktlänk: /bild/00031311/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med håltagning i kabelrännor fortsätter bland växlarna i södra bangårdsänden.  4 år
ID-nummer:  31312
Direktlänk: /bild/00031312/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sist av alla ska de stora tunga stolparna för grinden sättas ner i sina fundament.  4 år
ID-nummer:  31313
Direktlänk: /bild/00031313/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen trycks ner i betongen och lodas in.  4 år
ID-nummer:  31314
Direktlänk: /bild/00031314/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även stolpen på andra sidan av grindhålet i söder kommer på plats.  4 år
ID-nummer:  31315
Direktlänk: /bild/00031315/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter måste man dessutom se till att stolparna hamnar på samma höjd så att grinden kan stängas när den senare har monterats.  4 år
ID-nummer:  31316
Direktlänk: /bild/00031316/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen pågår neutralisering på spår 1a och tågen får gå via spår 2 fram till plattformen vid spår 1b.  4 år
ID-nummer:  31317
Direktlänk: /bild/00031317/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetslaget som jobbar med neutralisering av räls på spår 1a.  4 år
ID-nummer:  31318
Direktlänk: /bild/00031318/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det korta stängslet intill den södra väntkuren tar form.  4 år
ID-nummer:  31319
Direktlänk: /bild/00031319/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även södergående persontåg får gå via spår 2 efter uppehåll på spår 1b i stället för 1a denna eftermiddag.  4 år
ID-nummer:  31320
Direktlänk: /bild/00031320/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Persontåget går via spår 2 när arbeten pågår på spår 1a.  4 år
ID-nummer:  31321
Direktlänk: /bild/00031321/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelarbeten mellan spår 1 och 2 en bit norr om stationshuset i eftermiddagssolen.  4 år
ID-nummer:  31322
Direktlänk: /bild/00031322/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har kabelrännan vid växeln mellan spår 2 och spår 3 söder om plankorsningen blivit klar.  4 år
ID-nummer:  31323
Direktlänk: /bild/00031323/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya portaler har också satts upp på vardera sidan om plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  31324
Direktlänk: /bild/00031324/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På sydvästra sidan står den gamla portalen också kvar då det ännu hänger strömförande ledningar kvar där, bommarna ska också flyttas närmare spåren.  4 år
ID-nummer:  31325
Direktlänk: /bild/00031325/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stickspåret söder om plankorsningen och den tidigare byggda kabelrännan längs med bangårdens sida.  4 år
ID-nummer:  31326
Direktlänk: /bild/00031326/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plankorsningen med nya portaler sedd från nordost.  4 år
ID-nummer:  31327
Direktlänk: /bild/00031327/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från norra plattformsänden och norrut har nya stolpar gjutits fast under eftermiddagen.  4 år
ID-nummer:  31328
Direktlänk: /bild/00031328/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet placeras en bit ifrån spåren och får en grind i söder där snöröjningsfordon kan köra in till plattformen.  4 år
ID-nummer:  31329
Direktlänk: /bild/00031329/
Fotodatum: den 26 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 27 september 2017

Bangårdens nordligaste del i solsken mitt på dagen. Notera att kontaktledningen över spår 2 har bytts men att den gamla bärlinan fortfarande hänger kvar.  4 år
ID-nummer:  31330
Direktlänk: /bild/00031330/
Fotodatum: den 27 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet norr om norra plattformsänden består ännu bara av stolparna.  4 år
ID-nummer:  31331
Direktlänk: /bild/00031331/
Fotodatum: den 27 september 2017
Publicerad: den 27 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 361–390