När vintern nu hade kommit till Gällivare och snötäcket så smått börjat växa kom det andra byggåret på bangården till ett naturligt slut fastän allting inte riktigt hunnits med att slutföras. Det gällde nu att slutföra det som måste bli klart för att trafiken skulle kunna upprätthållas under vintern och se till att de kablar som ännu inte kommit på plats skyddades för den snöröjning som skulle bedrivas under de kommande vintermånaderna. Allt annat fick nu vänta till nästa sommar, den tredje under projektet.
Allra viktigast för att klara vintern var att få igång växelvärmen i bangårdens alla nya växlar. Själva utrustningen i växlarna kom i de flesta fall på plats ganska tidigt, men hela det nya elsystem som skulle byggas upp för att driva bland annat växelvärmen från ett antal nya transformatorkiosker runt om på bangården drog ut på tiden en aning och gjorde att snön hann ställa till med vissa problem i de kalla växlarna innan systemen kunde tas i bruk.
Ett för driften mindre kritiskt men icke desto mindre tidskrävande arbete var att lägga lock på alla bangårdens nya kabelrännor. Arbetet görs med maskiner men varje litet lock måste läggas ett och ett, vilket gör att det tar ganska lång tid. Under månaden färdigställdes också de stängsel som byggts runt den nya bangården för att förhindra obehörigt spårbeträdande. När arbetena stannat av mot slutet av månaden kunde så också hastigheten på de tre mötesspåren 1–3 höjas till 80 km/h, en av de stora förbättringar för trafiken som den nya bangården medför.