Under maj månad 2017 återupptogs bangårdsombyggnaden i Gällivare så smått efter vinteruppehållet. Den egentliga starten skulle ske med projektets största trafikavbrott i början av juni, men eftersom läggningen av växlar i norra bangårdsänden norr om plankorsningen inte blev av under stoppet i augusti 2016 fick det göras under ett drygt dygnslångt trafikavbrott i mitten av maj 2017. Detta första stora delprojektet för året när tre växlar nya växlar lades på plats kom därmed att på allvar inleda årets arbeten. Växlarna lades med hjälp av en spårgående Kirow-kran, en maskin som i sig är fascinerande att se i arbete. Under den totala trafikavstängningen utfördes även flera andra åtgärder på bangården.med bland annat arbeten med kontaktledningsanläggningen i södra bangårdsänden och fortsatt sättning av stolpfundament.
Under resten av månaden pågick vissa förberedande arbeten med varierande intensitet, först inför växelinläggningen mitt i månaden men framför allt under senare delen av månaden inför pingsthelgens stora arbeten. Innan grävskoporna kunde sättas i marken i södra bangårdsänden krävdes det att alla kablar i området måste lokaliseras, märkas och skyddas för att inte skadas under de omfattande schaktarbetena.
Bilder och filmer (373)

Ännu en plattformsskylt som börjar avslöja plattformsspårets nya spårnummer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten med såväl sjö- som fjällutsikt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelarbetena fortsätter i södra infarten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablarna skyddas under jorden vid sidan av spåren så att de kommande schaktarbetena inte ska påverka dem.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Jorden återfylls över kablarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelarbeten vid södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

EN ny växeltransport har ankommit till Gällivare nu när den största trafikavstängningen under hela bygget står för dörren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu finns delar av de låga plattformerna mellan spåren 2, 3 och 4 kvar söder om stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårläggarmaskinen kommer nu till användning igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det är tre växlar till bangårdens södra del som har levererats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 484 som ska skilja de nya mötesspåren 2 och 3 i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 480 som ska ligga längst i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På vagnar längre fram i tåget finns resterande delar av de tre växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningsdelen av växel 482, den 40-växel som ska ansluta spåren för uppställning och växling till de tre mötesspåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeltransporten på spår 5.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya växlar till Gällivare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två övriga delarna av växel 484.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den ena halvan av växel 484 som är kortare och levereras i två delar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangårdens sydligaste växel 480 är dock liksom 484 en 80-växel och har sammanlagt tre delar varav två ligger på denna vagn bakom personalvagnen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plankorsningen i norr har en ny huvudsignal satts upp på signalstolpen, men den är ännu inte inkopplad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lossning av växeldelar har påbörjats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här ligger långsliprar till växlarna 471 och 472 som ska knyta ihop växelförbindelserna framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På kvällen har lossningen av växeldelarna från transportvagnarna påbörjats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårläggningsmaskinen har ställts upp över spåret varefter vagnarna har backats in under den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tungdelen av växel 482 lyfts från sin vagn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnarna växlas undan så att maskinen åter står fritt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen parallellförflyttas åt sidan för att kunna lägga växeln vid sidan av spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så snart växeln inte längre hänger över spåret kan den läggas ned.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det stora mellanrummet mellan spår 5 och spår 6 kommer väl till pass för tillfällig lagring av växeldelar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När växeln lagts ned flyttas maskinen bort från den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen körs tillbaka till spåret och hissas upp i toppläge så att transportvagnarna kan komma in under den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnarna växlas in under maskinen igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två delarna av växel 480 står på tur att lyftas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En av bommarna med lyftkrokar sänks ner mot rälsen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Krokarna hakas fast om rälsen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Proceduren upprepas med övriga krokar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så kan växeln lyftas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnarna växlas åter iväg norrut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här lades dock växeldelen ned på vagnen intill i stället för på marken, den vidare transporten till södra bangårdsänden sker vid något annat tillfälle.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det har blivit dags att lossa korsningsdelarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det snedställda lastplanet sänks ned till horisontellt läge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Därefter lossas de bultar som hållti växeln på plats under transporten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en växel sänks till horisontellt läge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Proceduren med spårläggaren upprepas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här passerar spårläggarens egen transportvagn under densamma, just nu var det dock inte dags att lasta maskinen på vagnen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 484 står först på tur att lyftas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Delen har lyfts och vagnarna kan växlas undan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen stagar åt sidan bort från spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen läggs tillfälligt mellan spår 5 och 6.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårläggningsmaskinen modell Desec arbetar på Gällivare bangård.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!