Under maj månad 2017 återupptogs bangårdsombyggnaden i Gällivare så smått efter vinteruppehållet. Den egentliga starten skulle ske med projektets största trafikavbrott i början av juni, men eftersom läggningen av växlar i norra bangårdsänden norr om plankorsningen inte blev av under stoppet i augusti 2016 fick det göras under ett drygt dygnslångt trafikavbrott i mitten av maj 2017. Detta första stora delprojektet för året när tre växlar nya växlar lades på plats kom därmed att på allvar inleda årets arbeten. Växlarna lades med hjälp av en spårgående Kirow-kran, en maskin som i sig är fascinerande att se i arbete. Under den totala trafikavstängningen utfördes även flera andra åtgärder på bangården.med bland annat arbeten med kontaktledningsanläggningen i södra bangårdsänden och fortsatt sättning av stolpfundament.
Under resten av månaden pågick vissa förberedande arbeten med varierande intensitet, först inför växelinläggningen mitt i månaden men framför allt under senare delen av månaden inför pingsthelgens stora arbeten. Innan grävskoporna kunde sättas i marken i södra bangårdsänden krävdes det att alla kablar i området måste lokaliseras, märkas och skyddas för att inte skadas under de omfattande schaktarbetena.
Bilder och filmer (373)

Nytt material levereras hela tiden, här är det kabelrännor som lossas. I förgrunden syns nya bryggor som byggts ihop och senare ska sättas upp över bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hålet vid stationshuset växer sig allt djupare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omvandlingen av södra bangårdsänden har bara börjat, men kommer snart att intensifieras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya utformningen av södra bangårdsänden kan anas med ledning av de nya stolparna och bryggorna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Material körs inte bara bort från bangården, här används den tillfälliga överfarten i höjd med stationshuset för att köra fram fyllnadsmaterial.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fundamentet framför stationshuset har kommit på plats och gropen ska nu återfyllas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norr har en stoppbock kommit upp på inlandsbanans infart. Ställverket känner ännu inte till de nya växlarna som därför inte kan användas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inlandsbanan är nu en lång återvändsgränd med hinder snöpligt nära slutstationen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna börjar bli redo för trafik, dock endast i rakläge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna klovas inför trafikstarten då den gamla växelförbindelsen längre söderut ska användas ytterligare en tid.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det första tåget efter trafikstoppet blev tåg 96 mot Narvik som här passerar de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax därefter passerar malmtåget 9959 på spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett godståg från Narvik blev tredje tåg över de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla kabelrännor plockas upp intill spår 2 strax söder om plankorsningen i norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med grävmaskinens gripklo lyfts rännorna en och en.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rännorna placeras vid sidan av spårområdet för vidare transport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vissa arbeten pågår i de nya växlarna även denna dag.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Samtidigt har också Inlandsbanan åter lagts om till den gamla sträckningen. Tydligen behövde banan användas innan ställverksbytet i början av juni och det blev då tydligen enklast att fortsätta använda den gamla infarten fram tills dess.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid södra utfarten förbereds de stora arbetena som ska ske i början av juni.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infarten söderifrån, den första nya växeln hamnar något söder om nuvarande bangårdsände.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utfarten söderut sedd från plankorsningen, även här syns nya stolpfundament till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar lagras tillfälligt intill spåret inför de kommande arbetena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här strax söder om nuvarande bangård hamnar den sydligaste av de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En plats som snart förändras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det sedan tidigare byggda skyddsspåret ska snart kopplas samman med resterande spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Makadam körs fram och läggs upp på den nya vändplanen intill södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Materialhögarna växer runt bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot sydost från gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst från gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vårvindarna leker med dammet intill ett par uppställda grävmaskiner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra delen av den nya plattformen har vindarna redan skyltat om till det spårnummer som ska gälla efter ställverksbytet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nya växlarna i norra bangårdsänden är klara men används inte.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Intill plankorsningen har en ny signalstolpe kommit på plats intill spår 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelarbeten intill bangårdens nordöstra sida inför sommarens arbeten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Man behöver ha koll på och skydda kablar som ska vara kvar under arbetena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En grävmaskin står för grävningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya stolpar har lagts fram framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En stötta ska komplettera en redan uppsatt kontaktledningsstolpe.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från den nya plattformen där den gamla huvudplattformens låg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en stolpe på väg att komma på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna framför stationshuset fyller ännu ingen funktion.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablar och nya fundament söder om de gamla plattformarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablar vid södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablar grävs ner intill södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablarna förses med plaströr och grävs ner inför de stora schaktarbeten som snart ska utföras här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelrör vid södra infarten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten med att gräva ner ett stolpfundament intill plankorsningen vid södra infarten mitt i den ljusa majnatten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På dagen arbetas det i södra delen av det nybyggda spår 7.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En spårspärr är på väg att komma på plats i den ännu inte färdigbyggda södra änden av spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåret ska senare anslutas till spår 6 intill även här i södra änden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!