Bilder och filmer (373)

Med denna växelläggning får Inlandsbanan en ny infart på bangården, den lämnar den tidigare sträckningen omkring 100 meter före den gamla infartssignalen och går samman med spåret från Kiruna. Även omformarspåret närmast till höger i bild ska kopplas samman med Inlandsbanan och Malmbanan med en växel här vid ett senare tillfälle.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De flesta transportvagnar är nu tomma när dagens sista växeldel hämtas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tredje delen av växel 453 med tungor och växeldrev hämtas från sin vagn.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla driftplatsgränsen och systemgränsen mot Porjus har gjort sitt på den här platsen. Båda spåren till vänster kommer att utgå och tillsammans med det redan rivna spår 1 har alltså de fem spåren i plankorsningen i norra delen av bangården snart reducerats till två.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dagens sista körning över plankorsningen med last för Kirow-kranen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det stora spårspannet ska nu passas in i det kvarvarande hålet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Återigen är det precisionsarbete när delen ska läggas samman med förra delen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även i andra änden får man nu vakta med spettet så att delen hamnar rätt mot befintligt spår.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så har bommen sänkts och växeln ligger på sin plats i sin helhet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen är klar med sitt uppdrag för den här gången.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen backar nu tillbaka mot transporttåget som den senare åter ska växlas in i.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mer makadam läggs ut i de nylagda växlarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter omkring åtta timmars arbete låg alla växlar på den avsedda platsen, men en hel del arbeten återstår innan trafiken åter kan släppas på här, till exempel svetsning och riktning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med de nya växlarna kan bangården snart smalnas av från fem till två spår.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformsrivningen har avancerat in under gångbron.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu ett gammalt fundament grävs upp ur plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här har fundamentet till slut kommit upp i lastmaskinens skopa.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en gång visar det sig hur tunga fundamenten verkligen är.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grävmaskinen har nu ätit sig genom en stor del av plattformen och står nu mitt framför stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I södra änden av den gamla lägre plattformen pågår grävning för ett nytt stolpfundament.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En djup grop krävs för de stora fundamenten.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden sedd från den nya plattformens södra ände. Här har vissa nyheter i kontaktledningsanläggningen nu dykt upp.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Såväl hjälpkraft som förstärkningslina flyttas över till de nya stolparna vid södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den återstående lilla delen av den gamla höga plattformen på eftermiddagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norr byggs nu Inlandsbanans nya anslutning till spår 3 ihop.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår kapas och skruvas ihop.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inlandsbanans spår byggs ihop tillfälligt då ytterligare en växel ska läggas in här senare för att ansluta även omformarspåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårarbetena i norr, i bakgrunden syns också en spårriktare på spår 2.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nya växlarna sedda från plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskiner i arbete i de nya växlarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårriktaren ska se till att spåren ligger stabilt i rätt position.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nya växlarna riktas för att kunna tas i drift under morgondagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hela den höga plattformen framför stationshuset hann försvinna under dagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid södra bangårdsänden har nu också två nya kontaktledningsbryggor kommit på plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten med överflyttning av ledningar pågår fortfarande.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den norra av de två nyuppsatta bryggorna i bangårdens sydligaste del.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gammalt och nytt vid södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten med ledningar på stolpe 1312-11 intill det nya skyddsspåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nytt och gammalt vid södra bangårdsänden sedan den sydligaste nya bryggan kommit på plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den näst sydligaste av de nya bryggorna kom också på plats under avstängningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Där den höga plattformen mellan spår 2 och spår 3 nyss låg grävs det nu för ett nytt stolpfundament. Till vänster syns resterna av den låga plattformen som ännu ligger kvar söder om den tidigare plattformsövergången.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grävning för fundament till en ny kontaktledningsstolpe framför stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I växlarna i norra bangårdsänden fortsätter arbetena inför återöppningen av spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även om växlarna kom på plats redan under gårdagen är det en hel del arbeten som behöver utföras innan trafiken släpps på.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inlandsbanans nya anslutning till spår 3 har tagit form och kontrolleras nu med de noggranna mätinstrumenten.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En del svetsningsarbeten återstår också, här värms en skarv som ska svetsas ihop.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Termiten har tänts och svetsningen är igång.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Smältan fyller skarven och rälsen är snart sammanfogad.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetena sedda med Inlandsbanans nya infart i förgrunden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen är inväxlad i sitt transporttåg och lämnar snart bangården för den här gången.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!