Bilder och filmer (373)
Här balanseras hela spårdelen i kranens lyftkrok.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delen läggs på plats omedelbart norr om växel 454 och består av den del där växelförbindelsen ligger på samma långsliprar som spår 3.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Positionen passas ibland in med ögonmått.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen under lyftarbetet på det nylagda spåret, viss kapning behövde ske för att få det hela att passa.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset försvinner den gamla plattformen bit för bit.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga övergången har kommit till användning, och skyddar främst de redan ombyggda spåren 6 och 7 längst bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsrivningen är snart framme vid gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder pågår arbeten med elanläggningen samt grävning för nya stolpfundament borta vid bron över Vassara älv.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med liftmotorvagnens hjälp flyttas vissa ledningar över till nya stolpar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För närvarande arbetar man med hjälpkraftledningen vars gamla upphängning i toppen av de gamla stolparna nu helt har tagits bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr är ännu en platsbyggd del på väg fram mot sin slutliga placering, men först tar arbetet en liten paus.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspannen med träslipers som varit en del av spår 2 ligger upplagda vid sidan av bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I den senast lagda delen ligger växelförbindelsen huvudsakligen på samma sliprar som spår 3. Nästa del ska läggas närmast i bild och binda samman spår 2 till vänster med växelförbindelsen i mitten som behöver gemensamma sliprar när de närmar sig.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även denna andra passbit är på väg in i position.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ofta krävs det flera lyft innan delarna kommit på rätt plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återigen dirigeras kranen med handrörelser.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två övergångsdelarna är på plats och växelförbindelsen är klar fram till korsningen i växel 453 i spår 2.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först ska dock växel 452 för Inlandsbanans anslutning till spår 3 läggas in.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första delen av växel 452 bärs upp av kranen som står i nylagda växel 454.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln passas in mot tidigare lagd räls.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tungpartiet av växel 452 har kommit på plats, av denna kortare växel återstår nu en del att lägga.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några extra sliprar läggs in på plats i växel 452.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsrivningen ger en del avfall i form av gamla betongstöd och fundament till det gamla plattformstaket.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformens innandöme grävs ur och fraktas bort innan kanterna rivs.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kanterna lastas sedan på dumpern, medan fundamenten från det gamla plattformstaket får hanteras på annat sätt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett av fundamenten grävs fram ur plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bara att rubba det tunga fundamentet kräver en hel del arbete.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med gemensamma krafter försöker man få upp fundamentet ur sitt hålrum.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tyngden kan lätt inses när lastmaskinen har svårt att hålla bakhjulen på backen under arbetet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut har i alla fall fundamentet kommit upp till marknivån.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det stora fundamentet och en inte riktigt tillräckligt stor lastmaskin, men bort ska det i alla fall.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra delen av växel 452 har kompletterats med de lösa långsliprarna ovanpå den första delen och ska snart lyftas på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ganska lång del av den under transporten tvådelade växel 452 lyfts.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet sker nu med en ganska stor projektintern publik i solskenet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra delen av växel 452 kommer på plats, i förgrunden ligger en passbit för inlandsbanans anslutning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Denna del för Inlandsbanans anslutning ska nu läggas direkt efter växeln.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Eftersom långsliprar binder samman spåren närmast växeln är detta en komplicerad del att lyfta.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av traktorgrävaren kan delen ändå komma i balans och lyftas mot sin framtida position.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här kan positionen i viss mån styras även i direktkontakt med lyftbommen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans anslutning till spår 3 och växel 452 färdigställs.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda växlarna i spår 3 har kommit på plats, nu återstår växel 453 i spår 2.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 453 ska läggas till höger i bild, till vänster syns Inlandsbanans nya anslutning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En hel del arbeten återstår efter att växlarna kommit på plats, men den nya norra bangårdsänden växer nu ändå fram snabbt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en av många hämtningar av växeldelar från transportvagnarna som stod uppställda på spår 2, här är det första delen av växel 453 som lossas från sin vagn.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningen för växel 453 är en av sammanlagt åtta större färdigbyggda växeldelar som levererades med tåget.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen är på väg ut på spår som lagts ut tidigare under dagen för att lägga även denna del på plats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delen passas in efter tidigare inlagda delen och mäts noggrant in för att hamna rätt innan man åter lossar den från kranen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra delen av växel 453 är på väg fram mot sin plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kirow-kranen lyfter den stora växeldelen med lätthet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra delen läggs på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!