Under maj månad 2017 återupptogs bangårdsombyggnaden i Gällivare så smått efter vinteruppehållet. Den egentliga starten skulle ske med projektets största trafikavbrott i början av juni, men eftersom läggningen av växlar i norra bangårdsänden norr om plankorsningen inte blev av under stoppet i augusti 2016 fick det göras under ett drygt dygnslångt trafikavbrott i mitten av maj 2017. Detta första stora delprojektet för året när tre växlar nya växlar lades på plats kom därmed att på allvar inleda årets arbeten. Växlarna lades med hjälp av en spårgående Kirow-kran, en maskin som i sig är fascinerande att se i arbete. Under den totala trafikavstängningen utfördes även flera andra åtgärder på bangården.med bland annat arbeten med kontaktledningsanläggningen i södra bangårdsänden och fortsatt sättning av stolpfundament.
Under resten av månaden pågick vissa förberedande arbeten med varierande intensitet, först inför växelinläggningen mitt i månaden men framför allt under senare delen av månaden inför pingsthelgens stora arbeten. Innan grävskoporna kunde sättas i marken i södra bangårdsänden krävdes det att alla kablar i området måste lokaliseras, märkas och skyddas för att inte skadas under de omfattande schaktarbetena.
Bilder och filmer (373)

Kirow-kranen ska nu växlas ur tågsättet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen och den främsta vagnen lämnar övriga vagnar bakom sig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter att kranen passerat en växel kan den lämna även den främsta vagnen och backa in på spåret intill.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen på väg mot dagens arbete efter att ha blivit utväxlad ur sitt transporttåg.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen har kört upp mot plankorsningen i norr medan vagnarna växlas samma igen i bakgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Samtidigt plockas ett första spårspann bort från spår 2 där en av de nya växlarna hamnar. I bakgrunden baxas också infartskurvan om för att passa till de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu ett spårspann är på väg bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Balansakt på hög nivå när spårspannet lyfts bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Transporttåget växlas nu fram mot plankorsningen och kranen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen och växeltransporttåget sida vid sida.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Först tillkopplas kranens lyftbom som låg på vagnen i änden av tågsättet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här har nu också kranens motvikt fällts ut i bakänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det är dags att hämta den första delen av växel 454 som ska ligga i spår 3 närmast plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeldelen fästs i lyftbommen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så snart man har lyckats balansera bommen så att den hänger horisontellt kan växeln lyftas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Samtidigt har den tidigare diagonalställda korsningsdelen av växeln sänkts ner i horisontellt läge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den första delen av växel 454 är påväg fram mot plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeldelen passerar över plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stora laster balanserar på den spårgående kranen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När kranen är framme vid växelns plats sänks den ned.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Försiktigt passas delen in mot den befintliga spåränden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln dirigeras till rätt position med handrörelser.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När rätt position har hittats skruvas ändarna ihop med tillfälliga skarvjärn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Första delen har kommit på plats och bommen har sänkts så att den kan frigöras från växeln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Delarna mäts hela tiden in noggrant.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När den nya delen kommit på plats fylls mellanrummen mellan sliprarna med makadam.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Påfyllning av makadam i den nya växeln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den första av tre delar av växel 454 ligger nu på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En stund senare kommer den andra delen av växeln fram över plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den stora kranen kör nu ut på den nyss lagda växeldelen som ännu sviktar något.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen står här helt på den nylagda första delen av växeln och ska nu lägga den andra delen på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växelns andra del passas in mot den första.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tillfälliga skarvjärn sätts i skarven mellan delarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Två delar av tre har kommit på plats, korsningsdelen återstår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen har körts fram till den tredje delen av växeln på det nu nedfällda bärplanet på transportvagnen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen bredvid transportvagnen där växeln nu i horisontalläge ligger utanför lastprofilen. Notera också att Kirow-kranen har fällt ut ett stödben för att klara det tunga lyftet med tyngdpunkt vid sidan av spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tredje delen av växeln lyfter från transportvagnen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sakta rullar kranen med den breda växeldelen fram mot plakorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

För tredje gången spärras plankorsningen av en passerade växel.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tredje delen passas in mot den andra.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Snart är också denna del på rätt plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 454 norr om plankorsningen har kommit på plats i sin helhet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en transportvagns lastplan ska fällas ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Först fälls stödbenen ned för att vagnen inte ska tippa.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre söderut håller Kirow-kranen på att hämta första delen av växel 452.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När lastplanet nu vilar på stödbenen kan tappen till stödet som hållit det i snedställt läge under transporten dras ur.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tappen har suttit i hålet intill operatörens hand, med den borttagen kan lastplanet nu sänkas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nedsänkning pågår och växeldelen intar horisontellt läge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln behöver nu lossas från sina transportsäkringar vilka består av både kedjor och skruvade förband.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den första platsbyggda delen av spår mellan växlarna ska nu kopplas till Kirow-kranen som tillfälligt lämnat sin lyftbom.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!