Maj 2016

De första stora synliga arbetena på Gällivare bangård under den första månaden av ombyggnadsprojektet bestod till stor del av att riva valda delar av den befintliga anläggningen för att ge plats för de mer omfattande markarbeten som skulle följa senare under sommaren. Rivningen av kontaktledningen över spår 1 närmast stationshuset och de stickspår som anslöt till det spåret påbörjades den 3 maj och fortsatte under den första arbetsveckan. Den 9 maj inleddes rivningen av spår med stickspåret i söder varefter även spår 1 revs från söder mot norr under den veckan och med det även stickspåren längre norrut. Sedan fortsatte rivningen av kontaktledning och spår vidare ut på industrispåret som följde banan mot Koskullskulle upp genom triangelspåret som en förlängning av spår 1. Vid södra bangårdsänden skedde också avverkning för den utvidgning av bangårdsområdet som sker där och vissa mindre schaktarbeten påbörjades på den marken.

Under sista dagarna i maj gjordes ett första större trafikavbrott under vilket växeln mellan spår 1 och spår 2 i södra bangårdsänden lyftes ur och i stället flyttades till norra delen av bangården där den ersatte den dubbla korsningsväxel i spår 2 som inleder växelförbindelsen mot spår 3 och övriga spår med högre nummer. Malmtågen kommer under sommarens arbeten att bli tvungna att växla över till spår 3 här och därför byts den ganska slitna växeln ut mot den mindre använda växeln från södra bangårdsänden.

Bilder och filmer (246)
Bild 151–180

Tisdag 10 maj 2016

Intercitytåget 95 passerar på spår 3, precis som vanligt men idag hade inte ens spår 2 varit ledigt.  7 år
ID-nummer:  21803
Direktlänk: /bild/00021803/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset sett från nordväst, nu i något mindre spårnära läge.  7 år
ID-nummer:  21804
Direktlänk: /bild/00021804/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan plattformsövergången och växeln något längre söderut finns en del av spår 1 fortfarande kvar.  7 år
ID-nummer:  21805
Direktlänk: /bild/00021805/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen samlas på hög vid sidan av bangården.  7 år
ID-nummer:  21806
Direktlänk: /bild/00021806/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ribningen fortsätter uppe vid godsmagasinet.  7 år
ID-nummer:  21807
Direktlänk: /bild/00021807/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår som snart ska försvinna, vy mot nordväst från godsmagasinet.  7 år
ID-nummer:  21808
Direktlänk: /bild/00021808/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även sliprarna läggs upp i travar intill det rivna spåret nordväst om stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21809
Direktlänk: /bild/00021809/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset och det rivna spår 1 sett från norra änden av den gamla stamplattformen.  7 år
ID-nummer:  21810
Direktlänk: /bild/00021810/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen i bangårdens norra del där kontaktledningen över spår 1 nu är riven.  7 år
ID-nummer:  21811
Direktlänk: /bild/00021811/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även norr om korsningen är ledningen riven.  7 år
ID-nummer:  21812
Direktlänk: /bild/00021812/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår och kontaktledning är fortfarande kvar vid plankorsningen vid gamla Aitikterminalen, men från några stolpar bort söderut är den riven.  7 år
ID-nummer:  21813
Direktlänk: /bild/00021813/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Industrispåret till höger är snart ett minne blott.  7 år
ID-nummer:  21814
Direktlänk: /bild/00021814/
Fotodatum: den 10 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 11 maj 2016

De upprivna spåren i södra delen av bangården.  7 år
ID-nummer:  21815
Direktlänk: /bild/00021815/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspärren för stickspåret ligger kvar och ska tas omhand senare.  7 år
ID-nummer:  21816
Direktlänk: /bild/00021816/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detsamma gäller växeln strax söder om stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21817
Direktlänk: /bild/00021817/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På bangårdens södra sida har avverkningen inför utvidgningen av bangårdsområdet påbörjats.  7 år
ID-nummer:  21818
Direktlänk: /bild/00021818/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Träd avverkas när bangården utvidgas.  7 år
ID-nummer:  21819
Direktlänk: /bild/00021819/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En väg ska byggas längs bangårdens sydvästra sida och avslutas med en vändplan här i söder.  7 år
ID-nummer:  21820
Direktlänk: /bild/00021820/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet längs bangården tas också ned nu i samband med avverkningen.  7 år
ID-nummer:  21821
Direktlänk: /bild/00021821/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utanför stationshuset finns nu inte längre något spår vid stamplattformen.  7 år
ID-nummer:  21822
Direktlänk: /bild/00021822/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den korta återstående delen av spår 1 mellan plattformsövergången och växeln ligger isolerad från övriga spår.  7 år
ID-nummer:  21823
Direktlänk: /bild/00021823/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåret längs med godsmagasinets lastkaj har också rivits.  7 år
ID-nummer:  21824
Direktlänk: /bild/00021824/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växlarna nordväst om godsmagasinet ligger kvar men utan större nytta då de anslutande spåren är rivna.  7 år
ID-nummer:  21825
Direktlänk: /bild/00021825/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från lastkajen och norrut är ännu de flesta spår intakta.  7 år
ID-nummer:  21826
Direktlänk: /bild/00021826/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett av stickspåren längre norrut är dock rivet.  7 år
ID-nummer:  21827
Direktlänk: /bild/00021827/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bara stoppbocken återstår.  7 år
ID-nummer:  21828
Direktlänk: /bild/00021828/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stoppbock av äldre modell som nu går till skrot.  7 år
ID-nummer:  21829
Direktlänk: /bild/00021829/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spikdragning görs här maskinellt.  7 år
ID-nummer:  21830
Direktlänk: /bild/00021830/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dubbel korsningsväxel som numera används som en enkel växel finns kvar i spår 2. Växelklotet tillhör den icke använda delen medan den andra delen har motorväxel.  7 år
ID-nummer:  21831
Direktlänk: /bild/00021831/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsväxeln ligger i den norra växeltransversalen som tidigare även förband spår 1 med övriga spår. Växeln ersätts i slutet av maj med den som ligger i södra änden av bangården mellan spår 1 och 2.  7 år
ID-nummer:  21832
Direktlänk: /bild/00021832/
Fotodatum: den 11 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240