Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 751–780

Torsdag 29 juni 2017

Rännorna har lagts på hela sträckan norr om gångbron.  5 år
ID-nummer:  28708
Direktlänk: /bild/00028708/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra änden av spår 5 och 6.  5 år
ID-nummer:  28709
Direktlänk: /bild/00028709/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra bangårdsänden från gångbron, här syns den del av spår 4 som byggdes redan förra året men som ska baxas till sin rätta position för att sammanfogas med resterande del av spåret som ska byggas.  5 år
ID-nummer:  28710
Direktlänk: /bild/00028710/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resten av det gamla spåret som för några dagar sedan användes för att lossa växlar har nu rivits.  5 år
ID-nummer:  28711
Direktlänk: /bild/00028711/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam för spår 2 har lagts upp till i höjd med huvudsignalen Gv 122.  5 år
ID-nummer:  28712
Direktlänk: /bild/00028712/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetena i norra delen av arbetsområdet sedda på avstånd.  5 år
ID-nummer:  28713
Direktlänk: /bild/00028713/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 och 2 söder om gångbron.  5 år
ID-nummer:  28714
Direktlänk: /bild/00028714/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fredag 30 juni 2017

Morgonvy söderut förbi stationshuset efter en intensiv första arbetsmånad på bangården den här sommaren.  5 år
ID-nummer:  28715
Direktlänk: /bild/00028715/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Full aktivitet med schakt och återfyllning i norra delen av arbetsområdet på morgonen.  5 år
ID-nummer:  28716
Direktlänk: /bild/00028716/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår nu norrifrån för nya spår 3.  5 år
ID-nummer:  28717
Direktlänk: /bild/00028717/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor läggs på och breddar den klara grunden för spår 2.  5 år
ID-nummer:  28718
Direktlänk: /bild/00028718/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de dumprar som används intill den schaktade kanten.  5 år
ID-nummer:  28719
Direktlänk: /bild/00028719/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr har gropen breddats fram till den del som byggdes om hösten 2016.  5 år
ID-nummer:  28720
Direktlänk: /bild/00028720/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya växeln 472 under ett tjockt lager makadam i kvällssolen.  5 år
ID-nummer:  28721
Direktlänk: /bild/00028721/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården efter första månadens byggen den andra sommaren.  5 år
ID-nummer:  28722
Direktlänk: /bild/00028722/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren framför stationshuset sedda norrut i motsolen.  5 år
ID-nummer:  28723
Direktlänk: /bild/00028723/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformen norr om stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28724
Direktlänk: /bild/00028724/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!