Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 1–30

Lördag 10 juni 2017

De vibrerande armarna sticks ner mellan sliprarna samtidigt som rälerna höjs till rätt höjd.  5 år
ID-nummer:  27992
Direktlänk: /bild/00027992/
Fotodatum: den 10 juni 2017
Publicerad: den 26 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skillnaden mellan rälsen framför och rälsen bakom maskinen är ganska tydlig.  5 år
ID-nummer:  27993
Direktlänk: /bild/00027993/
Fotodatum: den 10 juni 2017
Publicerad: den 26 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 11 juni 2017

Bangården under gamla brygga 3 under förändring.  5 år
ID-nummer:  28003
Direktlänk: /bild/00028003/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla plattformarna i söder finns ännu delvis kvar.  5 år
ID-nummer:  28004
Direktlänk: /bild/00028004/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut under gångbron vid stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28005
Direktlänk: /bild/00028005/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar tas upp från gamla spår 4.  5 år
ID-nummer:  28006
Direktlänk: /bild/00028006/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av gripklon kan grävmaskinen ta upp sliprarna ur marken.  5 år
ID-nummer:  28007
Direktlänk: /bild/00028007/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna läggs i en stor skopa och körs bort för att lagras vid sidan av bangården.  5 år
ID-nummer:  28008
Direktlänk: /bild/00028008/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra bangårdsänden sedd från söder. Spåren är nu inkopplade i slutgiltigt läge här, så också skyddsspåret. Häststolpen till höger gör att kontaktledning kommer att kunna sättas upp över växeln 482 som i avvikande läge leder in mot spåren 4–6.  5 år
ID-nummer:  28009
Direktlänk: /bild/00028009/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren med skyddsspåret i förgrunden.  5 år
ID-nummer:  28010
Direktlänk: /bild/00028010/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De tre mötesspåren 1–3 byggs för 80 km/h, här syns det tydligt att spår 2 förskjuts något närmare plattformsspåret än gamla spår 3.  5 år
ID-nummer:  28011
Direktlänk: /bild/00028011/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln till höger ska leda till nya spår 4 som byggs något lägre bort från stationshuset än gamla spår 5 i bakgrunden. Samma förskjutning syns i norra änden av spåret där spårläggningsmaskinen står där spåret byggdes om hösten 2016.  5 år
ID-nummer:  28012
Direktlänk: /bild/00028012/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåren 5 och 6 längst ut på bangården som byggdes om respektive nybyggdes 2016 är nu sammankopplade till sammanhängande spår även i södra änden.  5 år
ID-nummer:  28013
Direktlänk: /bild/00028013/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset är nu det gamla plattformsspåret 3 helt utraderat.  5 år
ID-nummer:  28014
Direktlänk: /bild/00028014/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar har lagts upp vid sidan av bangården i väntan på eventuell återanvändning.  5 år
ID-nummer:  28015
Direktlänk: /bild/00028015/
Fotodatum: den 11 juni 2017
Publicerad: den 29 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 12 juni 2017

En tillfällig övergång för maskiner läggs i södra delen av spår 5 för att kunna komma in till områdes som ska schaktas.  5 år
ID-nummer:  28022
Direktlänk: /bild/00028022/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plankor läggs på plats för den tillfälliga övergången.  5 år
ID-nummer:  28023
Direktlänk: /bild/00028023/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam fylls på på spårets sidor.  5 år
ID-nummer:  28024
Direktlänk: /bild/00028024/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med den tillfälliga övergången över spår 5 på morgonen.  5 år
ID-nummer:  28025
Direktlänk: /bild/00028025/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den smala plattformen mellan spår 3 och spår 4 har börjat rivas.  5 år
ID-nummer:  28026
Direktlänk: /bild/00028026/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans gamla plattform försvinner nu bit för bit, detta samma dag som det första tåget för säsongen på Inlandsbanan väntas till Gällivare.  5 år
ID-nummer:  28027
Direktlänk: /bild/00028027/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
L-stöd från plattformskanten lastas i skopan på en lastmaskin.  5 år
ID-nummer:  28028
Direktlänk: /bild/00028028/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de gamla kontaktledningsstolpar som legat kvar vid sidan av bangården transporteras också bort.  5 år
ID-nummer:  28029
Direktlänk: /bild/00028029/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit raseras plattformskanten med grävmaskinen.  5 år
ID-nummer:  28030
Direktlänk: /bild/00028030/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kantelementet tas bort med skopan.  5 år
ID-nummer:  28031
Direktlänk: /bild/00028031/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten på plattformen skalas också av.  5 år
ID-nummer:  28032
Direktlänk: /bild/00028032/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten hyvlas av från plattformen vid gamla spår 4.  5 år
ID-nummer:  28033
Direktlänk: /bild/00028033/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler bitar av plattformskanten körs bort.  5 år
ID-nummer:  28034
Direktlänk: /bild/00028034/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett element lyfts från kanten vid gamla spår 4.  5 år
ID-nummer:  28035
Direktlänk: /bild/00028035/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten skalas bort.  5 år
ID-nummer:  28036
Direktlänk: /bild/00028036/
Fotodatum: den 12 juni 2017
Publicerad: den 21 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 61–90