Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 451–480

Fredag 23 juni 2017

I höjd med gamla brygga 6 norr om gångbron läggs en tillfällig ramp av massor för att enkelt kunna köra in med de tunga fordonen.  5 år
ID-nummer:  28407
Direktlänk: /bild/00028407/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer rör ska läggas under spår 2.  5 år
ID-nummer:  28408
Direktlänk: /bild/00028408/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra änden av schaktgropen hade marken börjat ge vika mot intilliggande spår och behövde förstärkas.  5 år
ID-nummer:  28409
Direktlänk: /bild/00028409/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kanten mot det kvarvarande spåret visar tecken på rastendenser.  5 år
ID-nummer:  28410
Direktlänk: /bild/00028410/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mätning av underbyggnadens höjd görs och uppgifter om hur mycket som återstår till rätt nivå skrivs ut på marken.  5 år
ID-nummer:  28411
Direktlänk: /bild/00028411/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen får sedan fördela ut mer material på området enligt de mätningar som gjorts.  5 år
ID-nummer:  28412
Direktlänk: /bild/00028412/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av den nya tillfälliga rampen nås området som ska fyllas enkelt.  5 år
ID-nummer:  28413
Direktlänk: /bild/00028413/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllningen fortsätter för spår 2 vid lunchtid.  5 år
ID-nummer:  28414
Direktlänk: /bild/00028414/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen följer efter och jämnar ut de högar som dumprarna lämnar.  5 år
ID-nummer:  28415
Direktlänk: /bild/00028415/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en kabelbrunn har kommit på plats.  5 år
ID-nummer:  28416
Direktlänk: /bild/00028416/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kanaliseringarna under det blivande spåren viktas in med vattenpass.  5 år
ID-nummer:  28417
Direktlänk: /bild/00028417/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen i norr har nått upp till huvudsignalen Gv 122 som utgör en trång passage tillsammans med kontaktledningsstolpen intill.  5 år
ID-nummer:  28418
Direktlänk: /bild/00028418/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu finns en vattensamling i den del av gropen där återfyllning inte påbörjats.  5 år
ID-nummer:  28419
Direktlänk: /bild/00028419/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På kvällen har schaktningen passerat huvudsignalen.  5 år
ID-nummer:  28420
Direktlänk: /bild/00028420/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill den gamla stolpen syns tidigare uppbyggnad av bangårdens inre.  5 år
ID-nummer:  28421
Direktlänk: /bild/00028421/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har översta lagret avlägsnats inför djupschaktningen.  5 år
ID-nummer:  28422
Direktlänk: /bild/00028422/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från norr, fler kablar dyker upp allt eftersom.  5 år
ID-nummer:  28423
Direktlänk: /bild/00028423/
Fotodatum: den 23 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lördag 24 juni 2017

Arbetena med att fylla upp banken för blivande spår 2 fortsätter även på midsommardagens morgon.  5 år
ID-nummer:  28424
Direktlänk: /bild/00028424/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Upplaget med bortschaktade massor växer sig allt högre vid sidan av bangården.  5 år
ID-nummer:  28425
Direktlänk: /bild/00028425/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den blöta delen av schaktgropen har på eftermiddagen fått en första fyllning i botten.  5 år
ID-nummer:  28426
Direktlänk: /bild/00028426/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler kabelförbindelser grävs fram under marken.  5 år
ID-nummer:  28427
Direktlänk: /bild/00028427/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortsatt är schaktmassorna tidvis mer flytande än fasta.  5 år
ID-nummer:  28428
Direktlänk: /bild/00028428/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den trånga passagen intill huvudsignalen Gv 122 har inte kunnat börja fyllas ordentligt ännu.  5 år
ID-nummer:  28429
Direktlänk: /bild/00028429/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 25 juni 2017

Den färdiga underbyggnaden för spår 2 och 3 under gångbron på midsommardagens förmiddag.  5 år
ID-nummer:  28430
Direktlänk: /bild/00028430/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena fortlöper längre norrut i gropen.  5 år
ID-nummer:  28431
Direktlänk: /bild/00028431/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett arbete pågår intill huvudsignalen Gv 122.  5 år
ID-nummer:  28432
Direktlänk: /bild/00028432/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid arbete nära spänningsförande kontaktledning som här jordas grävmaskinen i rälsen.  5 år
ID-nummer:  28433
Direktlänk: /bild/00028433/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla makadamen skalas av med hjälp av en lastmaskin i nordligaste delen av det område som ska schaktas.  5 år
ID-nummer:  28434
Direktlänk: /bild/00028434/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen tippas på en dumper som använder en ny överfart över de sedan tidigare ombyggda spåren strax intill norra plattformsänden.  5 år
ID-nummer:  28435
Direktlänk: /bild/00028435/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När makadamen avlägsnats kan den egentliga schaktningen påbörjas.  5 år
ID-nummer:  28436
Direktlänk: /bild/00028436/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 511–540