Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.
Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.
Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.
Bilder och filmer (797)

Färgskiftningar i kanten av schaktgropen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lite längre bort syns andra färger i kanten.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Höjning av underbyggnaden till slutlig nivå.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dumprarna kör in från norr via en tillfällig överfart strax norr om huvudsignalen Gv 122.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Under eftermiddagen har räls kapats för att läggas in i förbindelsen mellan spår 1 och spår 2 söder om stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Räls har även förberetts för den andra förbindelsen, på båda ställena ska dessutom en isolerskarv placeras mitt mellan växlarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktningen för spår 2 är klar, nu återstår återfyllningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid elvatiden efter att kvällen sista tåg passerat brukar nattens arbetspass börja, men denna kväll var malmtåget med last av kol försenat och kom sedan inte vidare mot Kiruna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Eftersom malmtåget inte fick rulla vidare blev det tid för en liten åktur i en liftkorg, här vy söderut.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot stationshuset och södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot norra bangårdsänden där malmtåget växlat över mot Kiruna men har stopp för vidare fart in i triangelspåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot lokstallet och området närmast söder om det där såväl byggmaterial som schaktmassor lagras.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gammalt och nytt material lagras vid sidan av bangården. Här syns också den tillfälliga överfarten över de tidigare byggda spåren i norra delen av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 4, gamla spår 5, har nu rivits upp förutom den del som byggdes nytt redan hösten 2016.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprarna från det upprivna spåret ligger delvis kvar tillsammans med ny räls på lager för framtida spårbyggen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På andra sidan godsmagasinet finns också ett lager av material till bygget.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Detalj av infästningen av brygga 9 i stolpen vid norra änden av godsmagasinet. Här ska nattens arbeten med vinkelslipen sättas in.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 9 i väntan på rivning, en väntan som fördröjs av det stillastående tåget.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På grund av banarbete kunde tåget inte fortsätta mot Kiruna utan fick efter väntan på signalgivare backas tillbaka söderut och köra vidare mot Koskullskulle.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid halv ett-tiden kan arbetet med att riva brygga 9 påbörjas efter strulet med det sena malmtåget.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan finns i nordvästra hörnet av godsmagasinet och är den brygga som huvudsignalen Gv 122 tidigare hängde i.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten har också påbörjats på brygga 5 vid stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tillbaka vid brygga 9 där bryggan nu är säkrad i mobilkranen och vinkelslipen är startad.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En av de båda kontaktledningarna har frigjorts från bryggan medan den andra återstår.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bärlinan klipps så att ledningen kan flyttas ner under bryggan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bärlinan skarvas ihop under bryggans dragstänger.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bärlinorna och kontaktledningarna binds samman för att inte trassla in sig i bryggan eller fordonen som kör under den.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan kapas mellan stolpen och dragstängernas infästning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Strax efter klockan ett seglar även den här bryggan iväg från sin långvariga position över spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan högt upp i luften på väg mot marken vid sidan av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan läggs ner intill plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En av de tidigare monterade utliggarna på de nya stolparna fälls ut för att nu ta över uppgiften att bära kontaktledningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fokus går nu över till brygga 5 intill stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I brygga 5 finns frånskiljare med matande kabel ut till kontaktledningen som måste tas om hand.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan sedd från norr vid stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Liftmotorvagnen på spår 1 under arbetet medan midnattssolen lyser upp omgivningarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbete med högspänningsledningen sker också från en liftkorg vid sidan av spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ledningen mellan frånskiljaren och kontaktledningen har lossats och ska monteras ned.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabeln släpps ner mot marken men ska återanvändas för samma ändamål som tidigare när bryggan har rivits.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dags att skarva bärlina igen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bärlinan skarvas ihop intill en gammal skarv av annan modell.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I brygga 7 strax söder om godsmagasinet hänger flera högspänningskablar varav en som måste vara kvar och spänningssatt. Därför behöver förberedelser att göras här innan bryggan kan rivas vid ett senare tillfälle.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gällivare station i sommarnatten, en inte helt vanlig natt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det börjar närma sig lyft och därmed förändring av stationsmiljön intill stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan de sista skälvande sekunderna på plats över spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan lyfts bort vid halv tre-tiden denna sommarljusa natt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan hänger i mobilkranen söder om stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya vyer öppnar sig när denna den sista bryggan över plattformen söder om stationshuset försvinner.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stolpen 17d som stått mitt i det fria utrymmet fram mot den nya plattformen kan nu även den tas bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan läggs ner intill plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!