Juli 2017 II

Under juli månad gjordes två längre trafikavbrott på Gällivare bangård, dels knappt två dygn den 16–17 juli och dels drygt ett dygn den 30–31 juli. Här följer vi arbetena under de båda avbrotten samt under den lite lugnare perioden mellan dessa då arbetsstyrkan på bangården var något reducerad.

Under det första avbrottet var inläggningen av tre nya växlar i norra delen av bangården det viktigaste momentet. I maj 2017 lades den nya förbindelsen från spår 2 till spår 1 (sett från söder) samt från spår 2 mot Inlandsbanan in norr om plankorsningen, här var det nu dags att lägga in den nya förbindelsen från spår 1 till spår 2 samt från spår 3 till spår 2 söder om plankorsningen. För detta arbete användes precis som vid arbetena i maj en spårgående Kirow-kran. Innan växlarna kunde läggas på plats krävdes dock djupschakt av det område närmast söder om plankorsningen som ännu inte blivit schaktat.

Efter rivning av de gamla spåren på söndagseftermiddagen kom schaktningen igång och gjordes klar under kvällen. Under natten återfylldes schaktgropen och området blev klart för att lägga nya spår och växlar på tidiga förmiddagen. Redan på söndagseftermiddagen och kvällen kunde dock den sydligaste och delar av den mellersta växeln läggas på plats eftersom ytan där de skulle ligga schaktades redan under pingsthelgen. När växlarna kommit på plats under måndagen återstod spårriktning, svetsning och andra återställningsarbeten inför trafikstarten på tisdagsmorgonen.

Parallellt med arbetena i norra bangårdsänden byttes också den gamla kontaktledningen över spår 1 ut mot ny under avstängningen i mitten av månaden. Dessutom kompletterades den tidigare dragna ledningen över spår 2 med den felande länken i södra bangårdsänden så att båda dessa spår blev möjliga att trafikera med elfordon. Här behövde också en justering av gångbrons skyddstak över spår 2 utföras för att inte ledningen över det i sidled något förskjutna spåret skulle ta i detta. När trafiken åter kom igång efter avbrottet öppnades således både spår 1 och spår 2 och Gällivare bangård fick mötesmöjlighet för första gången på knappt två månader, en möjlighet som kom till användning redan första kvällen.

I tiden mellan de båda avstängningarna rådde ett visst lugn i arbetena i semestertider, men flera mindre arbeten pågick även under den här tiden. Bygget av såväl spår 3 som spår 4 fortgick, så också förberedande arbeten för den fortsatta elektrifieringen av bangården. Även kabelrännor började byggas på många delar av bangården nu när många spår började komma på plats och nya kablar dessutom började dras. Dessutom placerades fler nya fasta bänkar ut på den nya plattformen, bänkar som inte hann komma på plats innan hösten 2016 övergick i vinter.

Under trafikavstängningen i slutet av månaden utfördes inget större schakt- eller spårarbete, däremot arbeten dels med plattformen och dels med kontaktledningen. Vid bygget av plattformen 2016 kom inte de speciella kantelement som krävs intill växlar på plats framför stationshuset. Kanten behöver ligga något längre ifrån spåret vid en växel för att inte fordon som går genom växeln i kurvläge ska ta i kanten. Under natten mot den 31 juli byttes därför de vanliga betongelementen som lades på plats sommaren 2016 ut mot speciella element som skapar en avfasning av kanten på en kortare sträcka förbi växlarna i spår 1 mitt framför stationshuset.

Under natten pågick också arbeten med de gamla kontaktledningarna i norra delen av bangården som förberedelse för att riva flertalet gamla bryggor under den följande dagen. Mobilkranen påbörjade arbetet med att lyfta ner bryggor mitt på dagen och arbetade sedan med vissa avbrott fram till midnatt. Efter avstängningen återstod endast två gamla bryggor längst i norr samt ett gammalt bryggspann i höjd med lokstallet.

Bilder och filmer (617)
Bild 1–30

Söndag 16 juli 2017

Vid plankorsningen påbörjas så grävarbetena med att makadamen närmast spårändarna rensas bort.  4 år
ID-nummer:  29409
Direktlänk: /bild/00029409/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med precision dras en gräns för arbetsområdet med grävskopan, delen under plankorsningen grävdes ur sommaren 2016.  4 år
ID-nummer:  29410
Direktlänk: /bild/00029410/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När grävarbetena nu startat är det också alldeles definitivt stopp för tågtrafiken genom Gällivare då alla infartsspår från norr är kapade.  4 år
ID-nummer:  29411
Direktlänk: /bild/00029411/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kirow-kranen håller på att aktiveras för att påbörja sitt arbete med växlarna.  4 år
ID-nummer:  29412
Direktlänk: /bild/00029412/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen och de båda transportvagnarna intill växlas norrut.  4 år
ID-nummer:  29413
Direktlänk: /bild/00029413/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vagnarna växlas in på spår 1 via de gamla växlarna närmast norr om plattformen.  4 år
ID-nummer:  29414
Direktlänk: /bild/00029414/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kirow-kranen under växlingen.  4 år
ID-nummer:  29415
Direktlänk: /bild/00029415/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite senare har kranen lösgjorts från vagnarna och själva växeltransporten växlats upp så långt norrut som möjligt på spår 2 samtidigt som sommarhimlen mörknar allt mer.  4 år
ID-nummer:  29416
Direktlänk: /bild/00029416/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetet har kommit igång ordentligt med många maskiner på liten yta.  4 år
ID-nummer:  29417
Direktlänk: /bild/00029417/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På området som inte ska schaktas förbereds makadambädden för läggning av växlar.  4 år
ID-nummer:  29418
Direktlänk: /bild/00029418/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen planeras med en lastmaskin.  4 år
ID-nummer:  29419
Direktlänk: /bild/00029419/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt förbereds det första lyftet med Kirow-kranen, tungdelen av växel 456.  4 år
ID-nummer:  29420
Direktlänk: /bild/00029420/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett virrvarr av maskiner i norra delen av bangården.  4 år
ID-nummer:  29421
Direktlänk: /bild/00029421/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något grävarbete pågår i redan schaktat område, men i bakgrunden syns det stora schaktarbetet ha kommit igång på allvar.  4 år
ID-nummer:  29422
Direktlänk: /bild/00029422/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stor grävskopa fylls med schaktmassor tippas på en dumper.  4 år
ID-nummer:  29423
Direktlänk: /bild/00029423/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från nordväst strax före klockan 16 på eftermiddagen.  4 år
ID-nummer:  29424
Direktlänk: /bild/00029424/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmast plankorsningen har man också börjat komma ner på djupet.  4 år
ID-nummer:  29425
Direktlänk: /bild/00029425/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåret slutar nu i luften omedelbart söder om plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  29426
Direktlänk: /bild/00029426/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Däremellan hyvlas gammal makadam och isolering bort som förberedelse inför schaktarbetet.  4 år
ID-nummer:  29427
Direktlänk: /bild/00029427/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Allt tippas på dumprar som effektivt transporterar bort det från den intensiva arbetsplatsen.  4 år
ID-nummer:  29428
Direktlänk: /bild/00029428/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första delen av växel 456 lyfts så på plats.  4 år
ID-nummer:  29429
Direktlänk: /bild/00029429/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kirow-kranen placerar ut den första delen av växeln.  4 år
ID-nummer:  29430
Direktlänk: /bild/00029430/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mätning och viss justering av läget utförs som vanligt innan växelspannet kan lösgöras från kranen.  4 år
ID-nummer:  29431
Direktlänk: /bild/00029431/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med handrörelser dirigeras kranens rörelser så att norra änden av spannet hamnar på precis rätt plats.  4 år
ID-nummer:  29432
Direktlänk: /bild/00029432/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Aningen längre norrut får arbetet pågår många timmar till innan man är redo för att lägga växlar.  4 år
ID-nummer:  29433
Direktlänk: /bild/00029433/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 23 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt halv nio-tiden på kvällen har hela den sydligaste växeln av de tre kommit på plats och även den passbit mellan växlarna som tidigare byggts intill bangården.  4 år
ID-nummer:  29449
Direktlänk: /bild/00029449/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 25 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett spårspann har lagts i spår 1 norr om den nya växeln, tre ligger fortfarande kvar vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  29448
Direktlänk: /bild/00029448/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 25 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På växeltransporten har den andra växelns korsningsdel fällts i horisontalläge och lossas för att kunna lyftas på plats.  4 år
ID-nummer:  29450
Direktlänk: /bild/00029450/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 25 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetet närmast plankorsningen har gått undan och börjar bli klart.  4 år
ID-nummer:  29451
Direktlänk: /bild/00029451/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 25 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrör läggs längs kanten av schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  29452
Direktlänk: /bild/00029452/
Fotodatum: den 16 juli 2017
Publicerad: den 25 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 61–90