Juli 2017 I

Under den första halvan av juli 2017, i den här delen finns bilder tagna 1–15 juli, fortsatte de schaktarbeten som pågått sedan mitten av juni månad mellan södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norr. Grundläggningen för spår 2 var redan klar i slutet av juni och där kunde nu arbetet med att bygga själva spåret påbörjas och sedan även färdigställas under första halvan av juli. I stället fortsatte djupschaktningen för spår 3 och den grundare schaktningen för spår 4 och detta kunde också färdigställas under perioden så att underbyggnaden för dessa båda spår var redo för spårbygge.

Nattetid pågick en större omdaning av bangårdens visuella utseende då de gamla kontaktledningsbryggorna revs på en stor del av bangården och ersattes med nya. Arbetet påbörjades även det redan under juni månad, men fortsatte i högt tempo omkring tre nätter i veckan med som mest tre bryggor per nattpass. Den begränsande faktorn här var naturligtvis till stor del att spåren måste vara farbara med eltåg direkt efter varje arbetspass på som mest 5 timmar och att själva kontaktledningen därmed inte kunde bytas samtidigt som bryggorna. Under dessa två första veckor i juli revs ändå de flesta gamla kontaktledningsbryggorna mellan stationshuset och plankorsningen i norra änden av bangården och alla återstående nya bryggor sattes upp. Alldeles i slutet av perioden kunde också kontaktledning dras över det nybyggda spår 2, detta strax före sommarens tredje längre planerade trafikavbrott den 16–17 juli.

Bilder och filmer (637)
Bild 601–630

Lördag 15 juli 2017

Den gamla ledningen plockas ned från den brygga den tillfälligt hängts upp i.  4 år
ID-nummer:  29370
Direktlänk: /bild/00029370/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningsdragningen är klar för denna natt och tågen kan snart passera även under den tillfälliga anordningen i sektionens norra ände. Det är också dags att se till att allt är klart för spänningssättning och lämna spåren fria för morgonens tåg nu när klockan passerat halv fem.  4 år
ID-nummer:  29369
Direktlänk: /bild/00029369/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under den följande dagen var det lugnt på bangården inför den stundande stora avstängningen som började dagen efter, för den behöver all personal vara utvilad.  4 år
ID-nummer:  29371
Direktlänk: /bild/00029371/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga anordningen i norra änden av den nya kontaktledningssektionen hänger intill den ledning som används av passerande tåg.  4 år
ID-nummer:  29372
Direktlänk: /bild/00029372/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill plankorsningen i norr har stålplåtar lagts ut över kabelrännan parallellt med spåren för att skydda den under de kommande grävarbetena.  4 år
ID-nummer:  29373
Direktlänk: /bild/00029373/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu hänger gammal kontaktledning i de nya stolparna här i bangårdens norra del. I bakgrunden syns fyra färdiga spårspann som ska användas under kommande arbeten.  4 år
ID-nummer:  29374
Direktlänk: /bild/00029374/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från plankorsningen sent på kvällen. Snart ska den här platsen stå i fokus för arbetet när resterande nya växlar i norr ska läggas.  4 år
ID-nummer:  29375
Direktlänk: /bild/00029375/
Fotodatum: den 15 juli 2017
Publicerad: den 18 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!