Juli 2017 I

Under den första halvan av juli 2017, i den här delen finns bilder tagna 1–15 juli, fortsatte de schaktarbeten som pågått sedan mitten av juni månad mellan södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norr. Grundläggningen för spår 2 var redan klar i slutet av juni och där kunde nu arbetet med att bygga själva spåret påbörjas och sedan även färdigställas under första halvan av juli. I stället fortsatte djupschaktningen för spår 3 och den grundare schaktningen för spår 4 och detta kunde också färdigställas under perioden så att underbyggnaden för dessa båda spår var redo för spårbygge.

Nattetid pågick en större omdaning av bangårdens visuella utseende då de gamla kontaktledningsbryggorna revs på en stor del av bangården och ersattes med nya. Arbetet påbörjades även det redan under juni månad, men fortsatte i högt tempo omkring tre nätter i veckan med som mest tre bryggor per nattpass. Den begränsande faktorn här var naturligtvis till stor del att spåren måste vara farbara med eltåg direkt efter varje arbetspass på som mest 5 timmar och att själva kontaktledningen därmed inte kunde bytas samtidigt som bryggorna. Under dessa två första veckor i juli revs ändå de flesta gamla kontaktledningsbryggorna mellan stationshuset och plankorsningen i norra änden av bangården och alla återstående nya bryggor sattes upp. Alldeles i slutet av perioden kunde också kontaktledning dras över det nybyggda spår 2, detta strax före sommarens tredje längre planerade trafikavbrott den 16–17 juli.

Bilder och filmer (637)
Bild 421–450

Onsdag 12 juli 2017

En ny överdel monteras på den nya stolpen.  4 år
ID-nummer:  29212
Direktlänk: /bild/00029212/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När den har ställts på plats i rätt läge fixeras den med bultar.  4 år
ID-nummer:  29213
Direktlänk: /bild/00029213/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter kan hjälpkraftledningen åter monteras i toppen av den nya stolpen.  4 år
ID-nummer:  29214
Direktlänk: /bild/00029214/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya stolpen med hjälpkraften färdigmonterad, stolpen är både högre och kraftigare än den gamla intill.  4 år
ID-nummer:  29215
Direktlänk: /bild/00029215/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla stolpen stod också utsatt alldeles intill vägen inne i plankorsningen och skyddades med ett räcke, den nya står bättre till.  4 år
ID-nummer:  29216
Direktlänk: /bild/00029216/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Viktavspänning ska monteras i den nya stolpe som tidigare satts upp alldeles intill bron övre Vassara älv.  4 år
ID-nummer:  29217
Direktlänk: /bild/00029217/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten på den nya stolpen vid plankorsningen vid tvåtiden på natten.  4 år
ID-nummer:  29218
Direktlänk: /bild/00029218/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 16 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På morgonen har det hänt saker på spår 4 där den tidigare lagda isoleringen har plockats upp igen och tillfälligt lagts på spår 5.  4 år
ID-nummer:  29219
Direktlänk: /bild/00029219/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett missöde hade gjort att underbyggnaden blivit för hög och den måste därför sänkas för att inte spåret ska hamna för högt eller isoleringen trasas sönder av spårriktaren.  4 år
ID-nummer:  29220
Direktlänk: /bild/00029220/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med en grävmaskin sänks underlaget under det blivande spåret.  4 år
ID-nummer:  29221
Direktlänk: /bild/00029221/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter får underlaget åter packas med välten.  4 år
ID-nummer:  29222
Direktlänk: /bild/00029222/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs på norra delen av bädden för spår 3.  4 år
ID-nummer:  29223
Direktlänk: /bild/00029223/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen läggs isoleringen för spår 4 tillbaka igen.  4 år
ID-nummer:  29224
Direktlänk: /bild/00029224/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu hamnar skivorna i ett något lägre läge.  4 år
ID-nummer:  29225
Direktlänk: /bild/00029225/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet bedrivs från två håll.  4 år
ID-nummer:  29226
Direktlänk: /bild/00029226/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Extraarbete på eftermiddagen, men det är viktigt att allt blir rätt.  4 år
ID-nummer:  29227
Direktlänk: /bild/00029227/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut på spår 4 jämnas makadamen som lagts på ut med en lastmaskin.  4 år
ID-nummer:  29228
Direktlänk: /bild/00029228/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lagret är tjockt och får tryckas vidare norrut.  4 år
ID-nummer:  29229
Direktlänk: /bild/00029229/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden ställs i ordning ända fram till den redan ombyggda delen av spåret i norr.  4 år
ID-nummer:  29230
Direktlänk: /bild/00029230/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
All isolering är snart på plats igen när arbetslagen möts i höjd med stationshuset.  4 år
ID-nummer:  29231
Direktlänk: /bild/00029231/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Klart! Några timmars extra arbete, men nu ligger allt på rätt plats.  4 år
ID-nummer:  29232
Direktlänk: /bild/00029232/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen i norra delen av bangården, här blir det både djupschakt och läggning av nya växlar vid avstängningen i mitten av juli.  4 år
ID-nummer:  29233
Direktlänk: /bild/00029233/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanan är omdragen och i det gamla spårets sträckning står numera en kontaktledningsstolpe.  4 år
ID-nummer:  29234
Direktlänk: /bild/00029234/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På kvällen har makadam åter lagts på isoleringen för spår 4 även i södra delen.  4 år
ID-nummer:  29235
Direktlänk: /bild/00029235/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelrännorna har fått urtag vid kabelbrunnarna så att nya kablar kan dras.  4 år
ID-nummer:  29236
Direktlänk: /bild/00029236/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelrännan längs spår 2 fortsätter upp till kabelbrunnen vid växel 471, i bakgrunden syns den färdiga makadambädden för spår 4.  4 år
ID-nummer:  29237
Direktlänk: /bild/00029237/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nordligaste delen av spår 4 som ska baxas till rätt läge.  4 år
ID-nummer:  29238
Direktlänk: /bild/00029238/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårläggningen närmar sig allt mer under den kvarvarande delen av brygga 7.  4 år
ID-nummer:  29239
Direktlänk: /bild/00029239/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut längs spår 4 från gångbron, här syns kurvan på den tidigare färdigställda delen som ska baxas till rakspår.  4 år
ID-nummer:  29240
Direktlänk: /bild/00029240/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kurvan visar skillnaden i läge mellan gamla spår 5 och nya spår 4 och uppkom då växlarna vid spårets norra ände lades in redan hösten 2016.  4 år
ID-nummer:  29241
Direktlänk: /bild/00029241/
Fotodatum: den 12 juli 2017
Publicerad: den 17 februari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 481–510