Den sista helgen i augusti, söndagen den 28:e och måndagen den 29:e, var det dags för en 48 timmar lång avstängning av all tågtrafik genom Gällivare. Avstängningen satte punkt för det arbete med det nya plattformsspåret som pågått under tre sommarmånader genom att det nya spåret togs i drift. Eftersom övergången till den tillfälliga plattformen vid spår 3 behövde avlägsnas för att köra trafik på spår 2 innebar det också att den nya plattformen måste tas i drift vid detta tillfälle.
Denna deadline påverkade en stor del av arbetena under augusti månad. Så snart den nya plattformskanten i form av L-stöd var klar började det nya plattformsspåret byggas upp från grunden med makadam, sliprar, räls. Växlarna framför stationshuset byggdes till stor del på plats på grund av det trånga utrymmet mellan gammal och ny plattform.Själva plattformen på andra sidan L-stöden byggdes också upp allt eftersom från söder mot norr. På vissa delar sattes en bakre kant av L-stöd som begränsning, medan resterande delar fick en enklare slänt baktill.
I plattformen lades kabelkanaler med tillhörande kabelbrunnar varefter plattformen fylldes så att en stabil grund för ytskiktet bildas. Längst ut på kanten mot spåret lades en kant av prefabricerade betongplattor, som också började placeras ut från söder mot norr så snart grundläggningen för dessa var klar. Arbetena med plattformen bedrevs i allt högre tempo mot slutet av månaden, men var ändå inte klara när inkopplingen av plattformen skulle ske under trafikstoppet. Den mest färdiga delen söder om gångbron vid stationshuset togs då i bruk medan arbetena fortsatte vidare norrut. Resterande delar av ytskiktet utöver kantplattorna utfördes senare under hösten.
Månaden inleddes också med ett kortare trafikstopp under vilket man bland annat schaktade ur bankroppen vid plankorsningen i norra delen av bangården. Under det stora arbetet i slutet av månaden stod sträckan närmast norr om samma plankorsning i fokus för en betydligt större schakt. Arbetet utfördes där den nya bangårdens nordligaste växlar ska ligga, men några nya växlar lades inte under detta trafikstopp. Med många stora grävmaskiner i drift parallellt höll tidplanen, en ny bankropp kunde byggas och spåren kunde läggas tillbaka innan tågen åter skulle rulla genom driftplatsen.
Bilder och filmer (689)
Grunden för skyddsväxel och skyddsspår tar form.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst från södra änden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På kvällen har den tillfälliga övergången till nuvarande plattform flyttats något söderut upp på de nylagda kantelementen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Färgrik kvällshimmel över plattformsbygget i Gällivare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsbygget norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformens södra del, här byggs ingen bakre kant utan en enklare grussluttning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liftmotorvagn har kört in på det nya plattformsspåret och hängt tillbaka kontaktledningen där, dessutom har en ny stolpe satts upp till höger.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen och den nya stolpen sedda från norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårarbeten pågår alltjämt intill den nya plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppe på plattformen förbereds ännu en del för läggning av kantelement.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I växlarna framför stationshuset färdigställs för färd i rakspår i detta skede.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsbygget avancerar norrut, här sett från gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron intill stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid lokstallet har nu kontaktledningen fram till vändskivan monterats ned.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lokstallsspåret är avelektrifierat.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plankorsningen i norra delen av bangården. Här syns den tidigare utgrävda delen vid plankorsningen, men snart kommer området norr om den att stå i centrum för bygget.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plankorsningen med den tillfälliga överfarten som användes under ombyggnaden mitt i bild. I övrigt har inte så mycket förändrats här ännu.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En traktor flyttar räls från ena sidan av spår 2 till den andra.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut på spår 2 håller den nybyggda delen på att kopplas samman med det gamla spåret under brygga 14.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sammankopplingen av mytt och gammalt spår 2 i norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsbygge intill godsmagasinet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordost från godsmagasinet, här är bara plattformskanten mot spåret klar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpfundament och kabelbrunnar på den andra sidan av bangården vittnar om den utvidgning av bangården med ett spår i den riktningen som kommer att göras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelbrunnar på väg ner i jorden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare en ny stolpe har monterats, den här strax norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen som ska bära en signal fästs i sitt fundament.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om stationshuset fortsätter arbetet med plattformens kantelement.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut har en ny väntkur levererats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den nya stolpen söder om stationshuset har också en brygga monterats, hela anordningen brukar benämnas "häst".
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande stolpe norr om stationshuset sedd under gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen har redan fått signalkablar framdragna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformen under gångbron med stationshuset i bakgrunden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd mot sydost från övergången till plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformen med stationshuset i bakgrunden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om stationshuset har en form byggts för pågjutning av den bakre plattformskanten där elementen hamnat för djupt på en kortare sträcka.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kväll på arbetsplatsen, vy mot nordväst.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen står på den norra delen av spår 2 där kontaktledningen nu också har kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen intill den ännu inte färdigställda plattformen med godsmagasinet i bakgrunden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen fylls allt eftersom kabelkanaler och andra rör lagts på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen utanför godsmagasinet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra delen av plattformen i kvällsljus.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla plattformsövergången till plattformen vid spår 4 har tagits bort under dagen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsarbetena fortsätter denna regniga morgon, nu med lite större maskiner uppe på själva plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det finns som synes lite olika storlek på maskiner när något behöver packas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvuddvärgsignalen som legat vid den plats där den tidigare satt vid spår 2 före plattformsövergången har nu monterats bort från sin stolpe och tagits omhand på annat håll.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av plattformen grävs det åter i plattformen för fler kabelrör.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen börjar ändå närma sig sitt färdigställande i södra delen, med några dagar kvar till trafikstart på nya plattformsspåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Anledningen till den bortmonterade huvuddvärgsignalen visade sig vara att den hängts upp i den nyligen uppsatta häststolpen norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rejäl stolpe för en dvärgsignal, men det är ju viktigt att den syns bra.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena med kabelrör i plattformen fortsätter.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!