Bilder och filmer (176)

En försmak om framtiden med ERTMS på bangården i Gällivare när en signaltavla tillfälligtvis blivit synlig i södra änden av spår 5.
6 mån
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Snöröjning av spår och plattform pågår i dagens ännu kortvariga solljus.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med en snöslunga avlägsnas snön från bangården.
1 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gällivare precis på gränsen mellan fint väder i söder och ett band av åskskurar i norr. Trafiken söderut stod stilla på grund av en solkurva mellan Polcirkeln och Koskivaara.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården i Gällivare sedd från södra änden vid skyddsspåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sektionsisolator i kontaktledningen över spår 2 strax norr om växeln i spår 1. Bygel för att överbrygga isolatorn finns men är öppen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sektionsisolator finns även i spår 1, här är den dock byglad.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den södra växeln ligger efter ombyggnaden närmare plankorsningen och föregås av dvärgsignalen 108.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter växeln i normalhuvudspåret 1 följer växeln till spåren 4–6 som också har skyddsväxel mot de övriga spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd från öster nära södra änden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den sydligaste växeln sedd från västra sidan, tungorna till höger och korsningsspetsen till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln mot spåren 4–6 med skyddsväxeln sedd från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre bort grenar spår 3 ut från spår 2 i en 80-växel, spår 1–3 är avsedda att användas för tågmöten och klarar 750 meter långa tåg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd från sydost, i förgrunden syns servicevägen som slutar med en vändplan i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden sedd från norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln mellan spår 2 och spår 3 i mitten ligger vid den sydligaste bryggan på bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I höjd med södra plattformsänden finns några kontaktledningsstolpar innan nästa brygga följer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården och södra delen av plattformen, vy från nordöstra sidan av det nu inhägnade området kring södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot bangårdsänden från plattformsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sidovy från plattformsänden, här grenar spåren 2–5 ut sig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den andra bryggan räknat söderifrån, 1312-16, bär kontaktledningen för spår 4 och 5, men i övrigt bara signalerna för utfart söderut från spåren 2–5.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut längs plattformen från södra änden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan med mellansignalerna sedd från norr, här syns också en metertavla för spår 1a och de stolpar som bär kontaktledningen för spår 1–3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Härefter hänger kontaktledningen i bryggor, näst på tur är 1312-20 som också har en häst närmast plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen vid spår 1a sedd mot nordväst.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Intill brygga 1312-20 ansluts kabelrännorna mellan spåren via kabelbrunnar till teknikhusen på bangårdens sydvästra sida. Längst bort syns också växeln mot spår 6 från spår 5.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter samma brygga följer också huvuddvärgsignalen Gv 112 på spår 2 inför växelförbindelsen mot spår 1. Motsvarande huvuddvärg för spår 1 skymtar längst till höger.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvuddvärgsignalen Gv 110 för spår 1 hänger ovanför plattformen i hästen 1312-22.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppställningsspåret 6 längst bort är bara elektrifierat i ändarna, till höger brygga 1312-23.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växelförbindelserna till och från plattformsspåret 1 ligger strax söder om stationshuset mellan bryggorna 1312-23 och 1312-25.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot sttaionshuset från plattformen vid spår 1a, det egentliga spår 1a börjar dock längre söderut så att växeln blir hinderfri.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från norra delen av spår 1a med växelförbindelsen till spår 2 till höger. V-försignalerna för spår 2 och 3 hänger i brygga 1312-21 medan den för spår 1 hänger i hästen vid brygga 1312-20.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen vid spår 1a sedd från planen utanför stationshuset, här syns också hela den södra växelförbindelsen från spår 1 till spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utsikten mot Dundret från plattformen utanför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den norra växelförbindelsen från spår 1 mot spår 2 ligger med en växel på vardera sidan om gångbron över bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den låga gamla gångbron är en trång passage för kontaktledningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norr om gångbron finner man spår 1b som egentligen börjar norr om den motriktade dvärgsignalen Gv 151 som hänger i hästen 1312-26.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården norr om gångbron sedd västerut med Vassaraträsket i bakgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På andra sidan bangården sett från stationshuset finns en stor öppen yta som kan användas för snölagring vintertid. Här syns också en belysningsmast som kan användas då något ska lastas eller lossas på spår 6.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växelförbindelsens nordligaste växel ligger under brygga 1312-27 närmast norr om gångbron och kontrolleras i huvuddvärgen Gv 153 vars baksida syns till höger.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen vid spår 1b sedd från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gångbron sedd från plattformen med Dundret i bakgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med ombyggnaden kom nya namnskyltar och nya elektroniska informationsskyltar ute på plattformarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Godsmagasinet norr om plattformen har fått stå kvar under bangårdsombyggnaden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst utanför godsmagasinet, i brygga 1312-29 hänger orienteringstavlor för V-försignal i båda riktningarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nordväst om godsmagasinet finns en väntkur vid plattformen precis som vid spår 1a i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I den norra delen av spår 1b finns ännu en informationsskylt med tillhörande klocka. Till vänster syns brygga 1312-31 med mellansignalen för spår 4 norrut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid brygga 1312-32 har antalet spår reducerats till 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid norra plattformsänden finns kilometertavla 1313, bryggan 1313-1 och ännu ett teknikhus.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd söderut från norra plattformsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!