Bilder och filmer (125)

Brygga 16 är den första som överbryggar hela bangården utan mellanstöd sedan brygga 1.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 17 har åter en stolpe på mitten.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Novembersol över bangården med Dundret i bakgrunden och brygga 16 i förgrunden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 17 sedd från öster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 18 i höjd med lokstallet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 19 överbryggar åter hela bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 19 sedd från öster,
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 20 följer där bangården har fem spår i bredd.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Några extra stolpar finns mellan bryggorna 20 och 21.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Novembersol över lokstallet med bryggorna 19 och 20 närmast.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I brygga 21 hänger huvudsignaler och dvärgsignaler för de fem utfartsspåren mot omformarstationen, Porjus, Kiruna, Koskullskulle och industrispåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 21 med signalerna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen i norra delen av bangården korsar alla fem spåren, vy från nordost.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 22 finns alldeles intill plankorsningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plankorsningen med det översnöade industrispåret i förgrunden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 3 mot Kiruna sett från plankorsningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy in mot bangården vis samma spår.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Inlandsbanans spår är översnöat medan spåret mot omformarstationen är röjt. Här syns också den motriktade infartssignalen från Porjushållet.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Del av brygga 22 intill plankorsningen.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I brygga 22 sitter huvudsignaler och dvärgsignaler för infart norrifrån till bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 23, här finns hastighetstavlor för huvudspåren mot Porjus, Kiruna och Koskullskulle.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 23 sedd från öster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 23 i närstudie.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 24 i samma utförande som föregående.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även brygga 25 ser ut som de två föregående, här syns också växeln där banan mot Koskullskulle viker av mot höger medan spåret rakt fram går till den gamla terminalen för lastning av slig från Aitik.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Industrispåret närmast och spåret mot Koskullskulle viker av mot höger medan Malmbanan mot Kiruna och Inlandsbanan mot Porjus viker av mot vänster efter att ha passerat under brygga 26 tillsammans med spåret mot omformarstationen. Mellan dessa finns spåret mot gamla Aitikterminalen, tidigare utfarten för banan mot Malmberget och Tingvallskulle.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 21 med signalerna norrut före plankorsningen sedd från sydvästra sidan av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 21 sedd från söder, huvudsignalen närmast är Inlandsbanans utfartssignal för linjen mot Porjus.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stolparna mellan brygga 20 och 21.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd norrut med brygga 21 närmast.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 19 sedd från väster.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 20 sedd från söder.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Detaljstudie av brygga 19 från söder.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 20 med stickspåret i höjd med lokstallet under.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vardagstrafik i Gällivare, persontåget 96 mot Narvik lämnar stationen samtidigt som växlingen från Vitåfors väntar vid norra bangårdsänden.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården i Gällivare sedd från plankorsningen i nordväst.
8 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst från plattformsänden vid spår 3, växelförbindelse mot lokstallet finns från spår 4 och högre, däremot inte direkt från spår 3.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna nordväst om lokstallet med lastkajen i bakgrunden sedda från samma plats.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd not sydost utanför lokstallet, infarten till vändskivan skymtar vid höger bildkant medan spåret närmast är ett stickspår längs med övriga spår.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sex spår i bredd utanför lokstallet, det närmaste dock fortfarande ett stickspår.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stickspåret tar slut vid denna något trötta stoppbock.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sex spår blir fem utanför lokstallet.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningen fortsätter dock längre än spåret, elspärrtavlan torde vara spår att bryta mot.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggornas längd minskas när antalet spår minskas till fem, till höger syns också växelförbindelsen mellan spår 3 och 4 som sedan bildar Inlandsbanans utfart mot Jokkmokk.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningsbryggor över de fem spåren som utgör bangårdens nordvästra del, de tre utfarterna mot Jokkmokk, Kiruna och Koskullskulle samt spåret till omformarstationen på sydvästra sidan och spåret mot industriområdet på den nordvästra sidan.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De tre huvudspåren har huvudsignaler med olika antal lampor före plankorsningen Kraftstationsvägen.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Signalerna före plankorsningen. Efter dvärgsignalen mot omformarstationen följer Inlandsbanans utfartssignal mot Jokkmokk med två sken, därefter en signal med fyra skenöver spår 3 i riktning mot Kiruna och med tre sken mot Koskullskulle, där följer triangelspåret så det är ännu långt till driftplatsgränsen där.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De fem spåren sedda mot sydost.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Några extra stolpar är utplacerade mellan bryggorna här.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter huvudsignalerna följer plankorsningen med sina fem V-signaler.
9 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!